Festival Ostrava Kamera Oko nabídne dvě vize budoucnosti

Julia Gryboś instaluje v PLATO

Ve dnech 25.–27. 9. proběhne v Ostravě festivalový víkend Ostrava Kamera Oko, první blok zkrácené podoby mezinárodního kameramanského festivalu, který se rozhodl uzpůsobit svůj program stávající globální pandemii. 

V důsledku celosvětové pandemie se pořadatelský tým letošního 12. ročníku mezinárodního kameramanského festivalu Ostrava Kamera Oko rozhodl pojmout svůj program netradičně. Festivalový týden bude rozdělen na dva menší bloky, z nichž první se odehraje ve dnech 25.–27. září v prostorách Galerie PLATO a kina Etáž v Dolních Vítkovicích. Dobu konání druhého bloku pořadatelé teprve oznámí. 

Situace se nepromítne pouze v pozměněné formě, ale také v samotném programu. Diváci se mohou těšit na unikátní audiovizuální noc, projekci letního kina ve Vítkovicích i pásmo soutěžních snímků, které bude akcentovat země výrazně zasažené epidemií. 

Ředitelka festivalu Gabriela Knýblová k programové linii uvádí: „Rádi bychom divákům v průběhu těchto víkendů nabídli prostřednictvím našeho programu dvě rozdílné vize budoucnosti, která může nastat. Dystopickou a pozitivní. Je možné je vnímat jako dvě protichůdné možnosti, stejně jako dvě po sobě jdoucí fáze, přičemž ještě není zcela jisté, kdy a za jakých podmínek se ta druhá, přinášející pozitivní rozuzlení, odehraje.“ 

Dystopický začátek 

První festivalový víkend se ponese v duchu dystopie. Ostrava Kamera Oko nabídne ve spolupráci s pražským hudebním vydavatelstvím Genot Centre v pátek 25. září v Galerii PLATO zahajovací audiovizuální noc plnou elektronické hudby, temné vizuality a dalších smyslových požitků. Událost je tvořena na míru prostoru i danému tématu a potrvá až do ranních hodin. Kromě členů Genot Centre během večera vystoupí i hudebník Lišaj se svým novým setem postaveným výhradně na vlastních terénních nahrávkách. V samém závěru účastníci zasednou ke společné snídani, na jejíž přípravě se bude podílet Lucie Králíková, zakladatelka výtvarně-ekologické platformy Efemér. Vstup na páteční program bude exkluzivně umožněn pouze 50 návštěvníkům. 

Filmové projekce v kině Etáž 

Sobotní a nedělní program se pak přesune do areálu Dolních Vítkovic a to konkrétně do nově otevřeného prostoru kina Etáž

„V reakci na řadu pozastavených ‚áčkových‘ festivalů a umlčení kinodistribuce jsme se rozhodli pozměnit koncept uvádění soutěžních snímků a dát ve speciálním vydání letošního Oficiálního výběru kromě nových snímků prostor také starším dílům autorů jako je Radu Jude, Santiago Racaj či Kleber Mendonça Filho, kteří byli již v minulosti na Ostrava Kamera Oko prezentováni. Jejich díla však uvedeme v novém, originálním a neotřelém pohledu. V Oficiálním výběru budeme reflektovat také tvůrce z koronavirem výrazně postižených zemí jako je Španělsko či Brazílie.” uvedl zakladatel festivalu a dramaturg hlavní soutěže Jakub Felcman. Přestože se částečně jedná o výběr starších filmů doplněných o aktuální počiny, jejich kurátorská selekce a uvedení se podle Felcmana samo o sobě stává premiérou. 

Do výběru je však zařazeno i několik nových snímků, mezi nimiž silně rezonuje šestihodinový film ruského režiséra Ilji Khrzhanovskeho a německého kameramana Jürgena Jürgese DAU. Degenerace. Jedná se o finální 13. díl eposu DAU neotřele simulujícího socialistickou diktaturu v Sovětském svazu. Celá série se začala natáčet před 15 lety ve věrohodně zrekonstruovaných moskevských ulicích a především areálu sovětského výzkumného ústavu vedeného držitelem nobelovy ceny Levem Landauem (přezdívaným Dau). Herci i neherci byli snímání dnem a nocí, natočeny byly stovky hodin materiálu, často velmi sexuálně a násilně explicitního, na projektu participovaly desetitisíce lidí. Jedná se o silný autentický zážitek stylizované “reality-show” pro odvážné, který měl premiéru na letošním Berlinale a sklidil značně kontroverzní ohlasy. 

V rámci sobotní projekce letního kina Etáž pak diváci uvidí japonský film Kontora, rodinný snímek, který vzdává poctu mladým japonským vojákům druhé světové války a poetickým způsobem vykresluje mlčení jako reakci na trauma. Černobílý počin s výrazným autorským rukopisem estonského kameramana Maxe Golomidova zvítězil na konci loňského roku na Mezinárodním filmovém festivalu v Tallinnu a jeho projekce v České republice bude zcela ojedinělá. 

Druhá část 

Datum druhého festivalového víkendu organizátoři teprve oznámí. Již teď však mají potvrzené jména dvou vystupujících, kteří se v rámci jeho programu divákům představí. Jedná se o hudebního producenta Ondřeje Mikulu vystupujícího pod jménem Aid Kid, talentovaného českého hudebního producenta a DJ, který je držitelem ocenění Vinyla za objev roku, a vizuálního umělce Pavla Karafiáta, který ve své tvorbě kombinuje matematické postupy generativního designu, simulace přírody a field recording. Tito dva umělci spojí síly v audiovizuálním projektu, který vzniká v reálném čase na daném místě a vyniká výraznou barevnou stylizací. 

Organizátorský tým Ostrava Kamera Oko bedlivě mapuje situaci v regionu a na její vývoj bude při stanovení druhého termínu reagovat. 

(ab)