ŽENA MEZI KAMIONY. Ing. Lenka Vavřičková se pohybuje ve světě kamionů jako doma.

Foto: Lenka Vavřičková pohybuje ve světě kamionů jako doma. / Archiv LV

Řidičské oprávnění na skupiny C a E sice sama nevlastní, jinak se ovšem Ing. Lenka Vavřičková pohybuje ve světě kamionů jako doma. Anebo spíše v práci, jelikož je jednatelkou ostravské společnosti GARANTRANS s.r.o. zajišťující nejen transport samotný, ale poskytující též s ním související servis a služby včetně celních. Více prozrazuje v rozhovoru.

Jaký je Váš vztah ke kamionům?

Obdivuji je! Trucky jsou pěkné, musí se líbit snad všem … Tak nějak se objevují v celém mém životě, dokonce mě na svatbu překvapil náš ředitel těžké dopravy Martin Tuhárský, když pro mě, jako pro nevěstu, poslal místo limuzíny nazdobený svatební kamion. Volvo, samozřejmě, což je značka tvořící vozový park GARANTRANSu. Dokonce jsem si truck vyzkoušela řídit – ne na silnici, to bez patřičného řidičského oprávnění nejde – ale na okruhu ve Švédsku v Göteborgu, kde jsme byli na předváděčce elektrotahačů. Taková čtyřicetitunová souprava se řídí jinak hlavně v zatáčkách, kam se musí více najíždět a později točit volantem!

Zpět k byznysu, v čem tedy působíte?

GARANTRANS se od svého vzniku v roce 1998 orientuje na nadměrnou a nadrozměrnou dopravu, kde disponujeme patnácti speciálními návěsy: Víceosými tahači, roztahovatelnými návěsy pro dlouhé náklady, hlubinnými návěsy pro vysoké náklady, jumbo návěsy. Dokážeme tak komplexně zajistit přepravu nadměrných a nadrozměrných nákladů vlastním vozovým parkem splňujícím nejpřísnější emisní normy EURO6. Máme i vlastní doprovodná vozidla, samozřejmostí je vypracování studie trasy a zajištění potřebných povolení. Dále je to silniční zasilatelství, kdy jsme schopni zasílatelsky převážet celovozové zásilky plachtovými návěsy či velkoobjemovými soupravami, dopravovat zásilky například z letiště Praha – Ruzyně, transportovat investiční a technologické celky, průmyslové projekty, strojní zařízení i nebezpečné náklady podléhající režimu ADR, což je evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečného zboží. A zapomenout nesmíme ani na námořní a říční přepravu a v neposlední řadě na celní služby.

To má ostravská společnost i své lodě?

Ne, spolupracujeme v této oblasti s rejdaři a dalšími firmami zabývajícími se námořní přepravou v nejrůznějších přístavech. Do portfolia transportu po vodě ve společnosti GARANTRANS patří i zajištění říční přepravy na síti evropských toků, jakožto i námořní mezi evropskými a světovými přístavy, přímé a nepřímé překlady, skladování v přístavech, převozy automobilů systémem roll-on / roll-off, konvenční lodění – takzvaný break bulk – pro velké technologické celky, které se nevejdou do kontejnerů a jiné obchodní parity dle přání zákazníka.

Znamená to transporty po celém světě?

Dá se říct, že ano. Silniční přepravu realizujeme vnitrostátně i mezinárodně po celé Evropě, nadrozměrný náklad jsme vezli např. do Turecka nebo Finska. Námořní, ta směřuje nejčastěji na východ do Asie, nejvíce do Číny, Indie, na Tchaj-wan.

A k mezinárodní přepravě patří i cla …

Pochopitelně! A to je další důležitá oblast působení společnosti GARANTRANS. Snad by se dalo říct, že bez celních služeb kamiony ani nejezdí. Celní služby k nám patří rovněž od počátků fungování naší firmy. Zahrnují celní odbavení zboží při dovozu a vývozu, včetně zvláštních režimů, zajištění celního dluhu, zjednodušené postupy s místem nakládky či vykládky v prostorách zákazníka, vystavování tranzitních dokladů typu T1 s vlastním ručením v Česku, Bulharsku, Chorvatsku, Makedonii, Maďarsku, Německu, Srbsku, Velké Británi a v dalších zemích prostřednictvím kooperačních partnerů.

1
Foto: Ing. Lenka Vavřičková ( vpravo) a Karel Vavřička, jednatele společnosti Garantrans. / Archiv LV

Využijí toho jen exportéři / importéři?

V zásadě se dá říct, že je tomu tak. Zaměřujeme se na firmy podnikající v mezinárodním obchodu. Individuálním dovozem pro fyzické osoby se zabývají jiné subjekty.

Jak takové celní služby fungují v praxi?

V rámci pohybu komodit v rámci Evropské unie potřeba nejsou. Ale při dovozu nebo vývozu mimo EU je už zboží zatíženo clem a je potřeba jej odbavit … a právě pro tuto oblast je tady naše společnost GARANTRANS. Zboží celně odbavíme a zajistíme, že po celé trase přepravy bude vše v pořádku a podle zákonů a předpisů.

Zažili jste někdy nepoctivé jednání?

Spolupracujeme s ověřenými klienty, nicméně stát se to může. Lidé chybují, záleží, o jak velké pochybení se jedná, v některých případech pak následuje spousta bezesných nocí, než se vše vyřeší a dá do pořádku. Jako příklad mohu uvést, že náš nejmenovaný obchodní partner oproti našim obchodním regulím porušil smluvní ujednání a zaručil naší zárukou kamion vodky, který jel do Evropské unie z Běloruska. Část zboží byla ukradena a zbylá část naštěstí převezena do daňového skladu, kde byla umístěna, dokud se nám ji nepodařilo zidentifikovat a tím pádem uzavřít alespoň částečně otevřený tranzit. Cestovali jsme kvůli tomu po Pobaltí, ale nakonec se vše podařilo vyřešit bez ztráty kytičky.

Jinak jsou celní služby papírování?

Je to tak, je to velmi administrativně náročná a zodpovědná práce, kdy každá chyba ve vyplnění může způsobit celní delikt a tím pádem nemalé potíže.

K tomu je třeba certifikátů a povolení?

GARANTRANS je držitelem nejen Certifikátu ISO 9001:2016 v oboru celní služby, logistika
a zasilatelství, ale také Povolení oprávněného hospodářského subjektu – pod zkratkou AEO –  které umožňuje využívat některá zjednodušení při odbavování v souladu s celními předpisy. AEO není nutné, ale tím, že jsme ho získali, můžeme se pochlubit tím, že pracujeme dobře a jednodušeji. A nemá ho každý, tento certifikát uděluje celní úřad jen té firmě, která funguje bezchybně, spolehlivě, kvalitně, ekonomicky stabilně a bez celních deliktů. AEO vlastně znamená, že nás celní úřad po prověření a každoročním auditu schválil v oblasti poskytování celních služeb jako spolehlivou a kvalitní firmu.

Lenka_b (1)_1
Foto: Nazdobený svatební kamion / Archiv LV

Fungujete v našem městě nebo jinde?

Sídlo firmy a centrála funguje v Ostravě-Radvanicích, Máme ale vlastní kanceláře na různých místech v České republice. Například na dálničním přechodu Lanžhot – Kúty, přes který se přepravuje velké množství zboží v obou směrech. V zahraničí má Garantrans partnery v Maďarsku, Srbsku, Bulharsku, Makedonii, Chorvatsku, Litvě, Německu a Velké Británii.

A máte i specialitu v celních službách?

Zabýváme se i náročnějšími ekonomickými režimy, které vyžadují speciální znalosti celní problematiky. Patří k nim např. takzvaný aktivní zušlechťovací styk –  pro představu, ze země mimo EU je přivezen materiál nebo nějaká komodita, která se v ČR zpracuje, a následně opět vyváží mimo EU. Tento materiál je při tomto režimu po celou dobu pod celním dohledem a je osvobozen od zatížení clem. GARANTRANS po celou dobu monitoruje pohyb této komodity i včetně případného odpadu. Přestože jsou tyto operace administrativně náročné, troufám si dodat, že jsme v nich dobří. A pro naše klienty jsme schopni nalézt vždy nejlepší individuální řešení v celní oblasti.

(nm)