Podle Lukáše Kudrny, který se, spolu se studenty, na restaurování motocyklu podílel, bylo nejhorší sehnat originální díly. „Tím, že se motorka nerenovovala, ale restaurovala, jsme nechtěli použít repliky, které by byly viditelné.“ Naštěstí se těchto motocyklů vyrobilo okolo 14 000 kusů, a tak se všechny potřebné díly podařilo získat. Nyní je motocykl plně provozuschopný.
Motocykl je velmi jednoduché konstrukce. K jeho navržení přizvala v roce 1930 firma Jawa George Williama Patchetta, výborného motocyklového závodníka a konstruktéra. O budoucnosti motocyklu se zatím jedná. „Motocykl bychom rádi přihlásili do registru motorových vozidel a využívali jej na různých akcích. Vše bude záležet na domluvě,“ říká Lukáš Kudrna.
Na motocyklu aplikovala Restaurátorská dílna například materiálovou analýzu části motoru nebo 3D skenování, díky kterému získali digitální model některých částí stroje. „V našem případě se jednalo o motor, který jsme si následně vytiskli v měřítku 1:1 na 3D tiskárně. Slouží nám jako fyzický model pro exkurze a propagační aktivity,“ dodává.
Restaurátorská dílna také úzce spolupracuje s Katedrou metalurgie a slévárenství Fakulty materiálově-technologické VŠB-TUO a centrem 3D tisku PROTOLAB. „Některé části budeme odlévat. Celá technologie odlévání se 3D tiskem urychlí a zjednoduší.“
V Restaurátorské dílně už je připravena další motorka, Jawa 350 SV z třicátých let. „Ta se s největší pravděpodobností nebude restaurovat, ale renovovat, což bude velmi zajímavé a my budeme moci porovnat oba postupy,“ uzavírá mladý výzkumník.
Na Fakultě strojní VŠB – Technické univerzity Ostrava vznikla v roce 2019 za finanční podpory Moravskoslezského kraje Restaurátorská dílna motocyklů. Realizace tohoto projektu navazuje na třístranná jednání mezi vedením VŠB-TUO, Fakultou strojní, zástupci kraje a akademickým sochařem Miroslavem Rybičkou, který před pěti lety daroval kraji početnou sbírku historických motocyklů, které jsou v dílně přednostně zrekonstruovány.
(nm)