Jedenáctý ročník Mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko se letos uskuteční ve dnech 23. až 29. září. Přináší soutěžní filmy rezonující na předních světových festivalech, aktuální české snímky – například nový film Václava Marhoula Nabarvené ptáče, který bude uveden za přítomnosti kameramana Vladimíra Smutného, prezentace kameramanských asociací zemí V4 či evropských filmových škol a nově také kurátorské sekce, v nichž vybrané osobnosti reflektují rozmanité pojetí filmu a pohyblivého obrazu. Součástí programu bude také audiovizuální večer STORY v opavském Kostele sv. Václava. Festival navštíví například přední francouzská kameramanka Irina Lubtchansky, která v rámci industy programu povede masterclass.
Slavnostní zahájení festivalu, v rámci něhož bude promítán soutěžní snímek rumunského režiséra Cornelia Porumboiu La Gomera (2019), se odehraje v prostorách sálu Gong v oblasti Dolních Vítkovic v úterý 24. září od 20 hodin.
Tradiční festivalová místa: Kino Cineport, Minikino, Svět techniky či Galerie PLATO budou dále doplněna o Kostel sv. Václava v Opavě, ve kterém se v pátek 27. září od 20 hodin odehraje ojedinělý audiovizuální večer STORY. Představí se zde hudební umělec Antwood s vizuálním projektem úzce spjatým s jeho novou desku Delphi, na níž se věnuje otázce dopadu moderních technologií na náš osobní život. V unikátní audiovizuální kooperaci vystoupí také hudebník Shapednoise s experimentálním filmařem Pedrem Maiou, pracujícím převážně s 8mm a 16mm filmovým materiálem. Dále vystoupí básnířka a producentka z Chicaga Swan Meat, angolský rodák Nazar, který se prostřednictvím své hudební produkce vyjadřuje k tíživým otázkám své země původu, a německý DJ Philipp Otterbach.
Mezi celovečerními soutěžními snímky Oficiálního výběru se, kromě již výše zmiňovaného rumunského detektivního snímku La Gomera, objeví také dokumentární meditace z Podněstří nazvaná Transnistra, mysteriózní drama z Brazílie – Bacurau, komedie Le Daim režiséra Quentina Dupieux známého také pod pseudonymem Mr. Oizo, španělský film Longa Noite, pojednávající o třech dekádách Francovy diktatury, a nový výstřední snímek Alberta Serry Liberté.
V krátkometrážní soutěži budou za osobní účasti tvůrců promítány filmy Cukr Tomáše Frkala, Noc s agamou Stanislava Adama, Inimical Tomáše Šťastného, Čerešně Filipa Knolla a snímek Nespím Yelizaviety Nedayvody.
Kurátoři ve svých výběrech představí publiku odlišné přístupy pojetí filmu a pohyblivého obrazu.
S důvěrou v tradiční vyprávění obrazů zvolila Monika Omerzu Midriaková tři starší filmy, které nelze běžně vidět v českých kinech. Prvním z nich je prvotina Alice Rohrwacher Corpo Celeste (2011), druhým Zrození (2004) režiséra Jonathana Glazera, které bude promítáno spolu s odborným úvodem Šimona Holého, vztahujícím se k výrazné hudební složce filmu. A třetím kritika totalitních režimů Victoria Ericeho Duch úlu (1973).
Martin Mazanec vybral pro letošní ročník dva experimentální projekty – video, autoportrét Džok (2018) a živou animaci rekonstruující historickou událost – Taran. Ke svému výběru dodává: “Téma juvenelií v rámci kurátorského výběru Pohyb obrazů vnímám jako prostor pro aktuální počiny v oblasti tvorby filmů a videí. Výběr ovlivnilo a spoludefinovalo mé působení na brněnské FaVU a dlouhodobá kurátorská práce pro PAF, kde pohyblivý obraz ohýbáme v rámci jeho technických možností, tak v intencích obecněji vnímané kategorie animace. Video Markéty Wagnerové je akčním autoportrétem, kdy autor počítá s neustálou přítomností Džoka, operátora za kamerou. Taran je válečný epos, filmové vystoupení, kdy obraz i zvuk vzniká v rámci živé animace pomocí vlastních aparátů určených k formování prostoru projekce.“ Živá animace Taran bude promítána v rámci slavnostního zakončení spojeného z vyhlášením vítězů soutěžních sekcí v sobotu 28. září od 20:00 v Galerii PLATO.
Martin Kohout zvolil dva snímky, z nichž první – In Bloom je silným příběhem ze života 14letých dívek situovaným do Gruzie po pádu Sovětského svazu. Druhý, Il se peut que la beauté ait renforcé notre résolution – Masao Adachi, představuje specifický portrét japonského filmaře Adachiho.
Zvláštní postavení zaujímají dva projekční bloky kurátorované Viktorem Palákem. Za vybranými filmy stojí belgická filmařka a hudebnice Shazzula, která se projekcí osobně zúčastní a zasedne také v porotě krátkometrážní soutěže. Její starší snímek Black Mass Rising (2011) byl českému publiku představen v experimentální sekci MFF Karlovy Vary. Na svých aktuálních projektech úzce spolupracuje s matematikem a spisovatelem Danielem Dujeuxem a taky hudebním producentem, který vystupuje pod jménem Déhà. V Ostravě osobně uvede filmy The Essor, Rhizom a také dva díly z cyklu Visions Partielles de l’Enfer. Sugestivní potemnělé obrazy odrážejí její hudební zázemí, kterým je žánr black metalu.
V kurátorském výběru se objeví také společensko-kritický tón artikulovaný dvěma dokumentárními filmy Václava Drozda – filmová esej The Forgotten Space ze světa překladišť a nákladních lodí a v české premiéře také snímek Symfonia Fabryki Ursus, vzpomínající na zaniklou polskou továrnu Ursus. Projekce se zúčastní také autor filmové hudby Dominik Strycharski a scénárista Igor Stokfiszewski. Oba tvůrci, společně s filmařkou Shazzulou, zasednou i v porotě krátkometrážní soutěže.
Polský film bude letos zastoupen také výběrem Asociace polských kameramanů. Jedná se o titul I’m Lying Now (2019), diskuze po filmu se zúčastní kameraman Arkadiusz Tomiak. Slovenská asociace přiveze snímek Ostrým nožom, který bude osobně uveden kameramankou Denisou Buranovou.
Ve spolupráci s Českou asociací kameramanů bude uveden nový, ve společnosti silně rezonující film Václava Marhoula Nabarvené ptáče, který bude promítán za osobní účasti kameramana Vladimíra Smutného a zástupců asociace.
Festival myslí také na dětské publikum, pro které letos ve spolupráci s projektem Free Cinema připravil workshop Malí fotografové, ve kterém si budou děti moci vyzkoušet práci s klasickou analogovou fotografií.
V rámci industry sekce se může odborné i širší publikum těšit na prezentace evropských filmových škol z Polska (Gdynia Film School) či Slovenska (VŠMU Bratislava) a na zahraniční studenty FAMU International. Uskuteční se také tradiční Location tour odhalující filmovým tvůrcům a studentům ostravské lokace vhodné k natáčení. Odbornou masterclass na 11. ročníku Ostrava Kamera Oko povede kameramanka Irina Lubtchansky, známá českému publiku prostřednictvím snímků Tři vzpomínky či Ismaelovy přízraky Arnauda Desplechina, které byly mimo jiné zahajovacím filmem Ostrava Kamera Oko v roce 2017.
Kompletní program naleznete na našich webových stránkách www.ostravakameraoko.com.
Prostřednictvím portálu GoOut je možné zakoupit celotýdenní či víkendovou akreditaci, kterou bude následně možné si od prvního festivalového dne vyzvednout v akreditačním centru Kina Cineport (Moravská Ostrava 3369, 702 00 Ostrava) a na pokladně Minikina či Galerie PLATO. Ke každé akreditaci obdrží návštěvník také poukaz na bikesharingovou službu v hodnotě sto korun českých.
(ab)