V BĚLSKÉM LESE VZNIKLA KŘÍŽOVÁ CESTA. ČTRNÁCT DŘEVĚNÝCH PRISMAT ZDOBÍ UMĚLECKÉ FIGURÁLNÍ RELIÉFY Z KOVU

Na trase o délce 450 metrů vznikla v Bělském lese nová křížová cesta. Čtrnáct zastavení stálo 280 tisíc korun, dalších 315 tisíc korun bylo zapotřebí na opravu chodníku mezi jednotlivými prismaty. Tento projekt by se ale nepodařilo zrealizovat bez osobního nadšení a invence jednotlivců při jeho vzniku a finanční pomoci našeho obvodu i Statutárního města Ostrava a řady fyzických a právnických osob.

Výsledkem je originální, jedinečné a neopakovatelné dílo.  Realizace by však nebyla možná bez přispění dárců z řad fyzických a právnických osob celého regionu. Každé ze 14 zastavení nese jméno svého dárce, aby se veřejnost dozvěděla, kdo věnoval 20 tisíc korun na jeho výrobu. Mezi dárci jsou například městský obvod Stará Bělá, městský obvod Ostrava – Jih, Farnosti ze Zábřehu a Hrabůvky, společenství rodin a celá řada dalších (viz seznam) donátorů. Významně také přispělo Statutární město Ostrava, které vyčlenilo ze svého rozpočtu 315 tisíc korun na opravu chodníku. Požadavek byl, aby byl přístupný a bezpečný pro pohyb imobilních návštěvníků a vozíčkářů. To se díky vstřícnosti a pochopení projektu ze strany ostravských městských zastupitelů a radních povedlo. Zhotovitelem chodníku je společnost Lesostavby Frýdek-Místek, která už má bohaté zkušenosti s výstavbou lesních cest, chodníků a pěšin.

Součástí křížové cesty se 14 zastaveními je monumentální kříž ze smrkového dřeva, který je postaven u Kapličky na konci křížové cesty. „Výběr padl na smrkové dřevo, nejen proto, že vypadá hezky, ale je podstatně lehčí než dub, takže manipulace s ním není tak náročná. Na výrobě kříže se podíleli stolaři ze Šilheřovic společně s našimi stolaři ze stolárny ve Staré Bělé. Náročnou etapou byla ovšem samotná instalace kříže, včetně jeho transportu, kterou prováděli naší pracovníci společně s občany Staré Bělé a pracovníky subdodavatelských firem“, upřesnil ředitel společnosti Ostravské městské lesy a zeleň, s.r.o. Vladimír Blahuta. Na výrobu kříže přispěla finančně Farnost Ostrava-Hrabůvka. „Jednotlivá prismata jsou vyrobena z modřínového dřeva. Modřínů máme v Bělském lese dostatek, jedná se o trvanlivý materiál a ideální pro použití v kombinaci s kovářskými reliéfy,“ doplnil Vladimír Blahuta.

 

Připomeňme, že na počátku byl nápad, který spojil pár nadšenců – bývalého místostarosty našeho obvodu Františka Staňka, který se inspiroval křížovými cestami na jiných místech Moravy a ve Slezsku, ředitele společnosti Ostravské městské lesy a zeleň Vladimíra Blahutu a Karla Burdu, který přinášel výtvarné nápady. „Když jsem začal přemýšlet o způsobu vyjádření prvků křížové cesty v Bělském lese, měl jsem představu o železe a realizátoru uměleckém kováři Davidu Sekulovi. Nad koncepcí cesty jsme strávili mnoho času. Byl to čas, ve kterém bylo počmáráno spousta papírů v kanceláři ředitele Vladimíra Blahuty a kdy se křídou na plech ve skutečném měřítku rodila podoba dnešních zastavení starobělské křížové cesty. Ta vznikala v žáru kovářské výhně, pod tisíci údery kladiva, v srdcích autorů,“ popsal velký nadšenec a autor návrhů Karel Burda.

Umělecký kovář David Sekula je známý mimo jiné svou činností v hradní kovárně Slezkoostravského hradu, kde vytvořil mnohá díla pro hrad. K tvorbě jednotlivých zastavení dodal: „Z obyčejného kusu plochého materiálu jsem tvořil ručně reliéfy podle návrhů pana Burdy. Figurální tvorba je vždy náročnější a složitější než výroba jednoduchých tvarů. Nešlo to udělat najednou, ale vyžadovalo to svůj čas. Musel jsem hodně přemýšlet nad každým úderem, občas si udělat tvůrčí přestávku, abych načerpal sílu a další inspiraci,“ přiblížil průběh realizace umělecký kovář z Benkovic David Sekula.

 

 Město Ostrava už má připraveno záměr revitalizace okolí kapličky a jejího okolí. Starobělské Lurdy by se tak v budoucnu mohly stát důstojným místem, kde se lidé budou po celý rok setkávat, odpočívat, meditovat a užívat krásné přírody Bělského lesa.

(ab) Zdroj: Město Ostrava