Provoz nemocniční kuchyně se ve FN Ostrava nesmí zastavit ani v době koronavirové krize. Navíc snídaně, svačiny, obědy i večeře pro pacienty musí respektovat různé diety.
Teplý oběd tu denně dostávají nejen pacienti, ale mohou si ho objednat i zaměstnanci. I když se obě jídelny, kde zdravotníci a ostatní zaměstnanci před krizí společně obědvali, uzavřely prakticky okamžitě po vyhlášení nouzového stavu, teplé jídlo jim teď rozváží z kuchyně do několika výdejních míst v areálu FN Ostrava.
Je to pracnější a časově i logisticky náročnější. „Plynulý provoz kuchyně, kde máme aktuálně 15 lidí na nemocenské, se podařilo zajistit jenom díky pomoci dobrovolníků. Na naši výzvu zareagovalo několik stovek lidí, do práce jich nakonec nastoupilo 12. Napříč profesemi. Balit jídlo pomáhají kuchaři ze školních jídelen, restaurací, studenti, ale i podnikatelé,“ přiblížila situaci v kuchyni Ing. Jaroslava Jaššová, vedoucí Odboru léčebné výživy a stravování FN Ostrava.
Novou zkušenost získává i odborník na IT Ing. Jan Horzinka, majitel firmy Horzinka consulting. „Když jsem zjistil, že je krize, a lidí, kteří by mohli nějakým způsobem pomoct málo, rozhodl jsem se jako majitel firmy, že půjdu příkladem, a třeba tím oslovím ostatní,“ vysvětlil svůj postoj mladý podnikatel.
Dobrovolníci pomáhají hlavně balit jídlo do jednorázových plastových obalů, které je zapotřebí po zatavení ochladit na dva stupně, aby si v příštích 24 hodinách mohli zaměstnanci na svém pracovišti jídlo bezpečně ohřát. Výrazně se díky změně výdeje obědů změnila i pracovní doba zaměstnanců kuchyně.
„Běžně pracují od pěti hodin ráno. V současné době ale přicházejí i na půl čtvrté, abychom všechno stihli uvařit, zabalit a poslat na výdejní místa,“ přiblížila práci svých kolegů Ing. Jaššová.
Vedení FN Ostrava i zhruba 1 200 zaměstnanců, kteří teplé jídlo denně odebírají, si práce zaměstnanců kuchyně a pomoci dobrovolníků velmi váží a dobře si uvědomují, že bez nich by tuto možnost s největší pravděpodobností neměli.
(nm) Foto: FNO Ostrava