Jedna z nejnavštěvovanějších akcí v České republice, Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil Armády České republiky, se letos kvůli koronavirové krizi odehrály poprvé bez návštěvníků, ale zato s velkým diváckým ohlasem.
Od počátku její přípravy šlo o experiment evropského rozsahu, se kterým neměl doposud nikdo zkušenost. Organizátoři i odborná veřejnost hovoří o velkém úspěchu, protože akci vidělo v přímém přenosu přes 900 tisíc diváků.
O víkendu 19. a 20. září se na Letišti Leoše Janáčka Ostrava odehrál jubilejní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky. I když bylo jeho konání ohroženo koronavirovou situací a hrozilo, že se tento ročník největší bezpečnostní show v Evropě neuskuteční, rozhodli se organizátoři zachovat potřebnou kontinuitu akce a uskutečnit ji bez návštěvníků, ale zato pro diváky.
„Drtivá většina organizátorů podobných akcí v Evropě své akce zrušila a šla cestou vzpomínkových televizních relací off-line, které se často setkali se sledovanosti jen v řádech tisíců diváků. My jsme byli přesvědčeni, že živý přenos má mnohonásobně větší hodnotu a na základě každoroční vysoké sledovanosti přímých přenosů České televize jsme se rozhodli akci uskutečnit bez návštěvníků, ale zato pro diváky. I když nepopírám, že do poslední chvíle jsme byli v napětí, jak vše nakonec dopadne,“ sdělil Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, které akci organizuje.
Organizátoři tak ve spolupráci s partnery přichystali prostřednictvím České televize, portálu iDnes a sociálních sítí celou řadu přímých přenosů, prostřednictvím kterých měli možnost diváci sledovat dění přímo na ploše pro dynamické ukázky i na obloze nad ní. Poprvé byla při podobné akci využita technologie Wave Relay, která na principu osobní kamery umožnila vidět divákům to, co viděli někteří aktéři dynamických ukázek. Ověřené údaje sledovanosti překvapily i samotné organizátory, protože po součtu sledovanosti všech použitých komunikačních kanálů pro přímé přenosy se objevilo číslo 913 tisíc, z toho jen diváků Česká televize bylo podle peoplemetrového měření 701 tisíc.
„Přímé přenosy Dnů NATO si rozhodně našly své fanoušky. Především přímé přenosy na ČT24, kde přenosy dosáhly 8% podílu na televizním publiku jsou pro zpravodajský kanál v dlouhodobém kontextu nadprůměrné,“ hodnotí Pavel Herot, ředitel mediálně-analytické společnosti Media Tenor. „U všech platforem, kterými byly Dny NATO vysílány, očekávám do budoucna růst. Všechny jsou dostupné v reálném čase přes internet, což při zvyšující se dostupnosti dat je zajímavé i pro návštěvníky, kteří se na příští ročník snad budou už moci přijít podívat osobně,“ doplnil Herot k budoucím perspektivám.
„Pevně doufám, že letošní zkušenost konání akce bez návštěvníků se už nebude nikdy opakovat. Nicméně, zkušenosti s on-line přenosy získané v tomto ročníku budou důležité i pro budoucnost. Děkuji všem, kteří se do akce zapojili, že nám uvěřili a pomohli akci dovést do úspěšného konce,“ uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000.
(nm)