Obchodníci nefňukají a tvrdě makají. Na Ostravsku to jinak nejde

Foto: Forum Nová Karolina

Pro někoho jsou to jen bezejmenné prodejny v obchodním centru. Ale za mnohými z nich se skrývají příběhy lokálních patriotů, kteří své podnikání budují dlouhodobě i v nelehkých podmínkách. Třeba v těch současných…

 

V obchodním centru Forum Nová Karolina najdete také pěknou řádku lokálních značek a místních patriotů, kteří tady nejen podnikají, ale také žijí a mají to tady rádi. Takových nájemců je v ostravském centru asi čtvrtina. Jak se jim v dnešní době daří, co je trápí a na co se nejvíce těší?

Foto: Forum Nová Karolina

Martin Pelikán, zakladatel a majitel očních optik Lunettes, Leo Stoklasa, zakladatel a generální ředitel firmy Stoklasa textilní galanterie, Zdeněk Hlinka, majitel obchodů s koženým zbožím Divoký Býk, Lukáš Chlebovský, majitel italských restaurací Pizza Coloseum nebo Jan Ostrý, franšízant několika restaurací McDonald´s – všichni mají jedno společné.

Koronavirová krize jejich podnikání více či méně postihla, ale oni to nebrali jako konec, ale spíše naopak, jako novou příležitost a možnost podívat se na své podnikatelské aktivity, své zákazníky nebo svoji oblast podnikání trochu jiným pohledem.

 

Zákazník na prvním místě? Na klišé zapomeňte

Proč jsou jejich produkty a služby úspěšné a u zákazníků oblíbené? Nic složitého za tím nehledejte. Prostě se snaží dělat pořádně základní věci.

V prodejnách Stoklasa čeká na zákazníky příjemné prostředí a zkušený personál, který jim vždy a ochotně poradí. Restaurace McDonald´s mají základní principy postavené na kvalitě jídla, rychlosti a čistotě prostředí.

Podle Martina Pelikána se k nim do optik zákazníci vracejí, protože si zakládají na osobním přístupu. „Snažíme se být důležitým místem v životě zákazníků,“ odpovídá Lukáš Chlebovský na to, proč k nim zákazníci rádi chodí na jídlo.

Foto: Forum Nová Karolina

Rychlá cesta k úspěchu? Kdepak, pěkně od píky

Lukáš Chlebovský podniká od roku 1990 a během 30 let vyzkoušel desítky různých podnikatelských aktivit včetně současné gastronomické branže. Obdobnou porci podnikatelských zkušeností má za sebou také Zdeněk Hlinka, který je držitelem živnostenského listu od roku 1992.

„Manželka si chtěla pořídit model podle časopisu Burda, ale zlaté knoflíky u nás prostě nebyly k sehnání. Tak jsme začali v roce 1990 s podnikáním,“ vrací se ke svým podnikatelským začátkům v galanterii Leo Stoklasa.

Martin Pelikán se do svého oboru dostal vlastně náhodou, ale i tak se v oblasti oční optiky pohybuje už 22 let. Jan Ostrý v restauračním businessu dá se říci vyrůstal, protože jeho otec otevřel v Ostravě první mimopražskou restauraci „se dvěma zlatými oblouky v logu“ v roce 1993.

Mají po těch letech ještě chuť pokračovat? „Když něco budujete a staráte se o to, tak vlastně nic zvláštního k tomu, co by vás do té práce hnalo, nepotřebujete. Prostě víte, že když tu práci odvedete dobře, tak se vám to zase vrátí,“ popisuje svoji motivaci Martin Pelikán.

Řešení problémů spojených s růstem firmy stále baví Leo Stoklasu. Lukáše Chlebovského ženou do další práce hlavně jeho lidé, které zaměstnává a se kterými ho práce stále naplňuje. Pro Jana Ostrého je to třeba pocit uspokojení, když se věci daří a posouvají dál.

Spolehnout se na vlastní schopnosti

Koronavirová krize zasahuje do naši profesních i soukromých životů už bezmála celý rok. Některým podnikatelům jejich dlouho budované firmy zavřela, jiní se jejími dopady potýkají každý den. „Pro mě to byl přímý zásah. Ze dne na den jsem měl zavřené prodejny, plně zásobené a připravené na sezónní prodej. Letos již podruhé. To si žádný politik neumí představit,“ říká Zdeněk Hlinka k uzavření jeho obchodů Divoký Býk.

Velmi výrazně zasáhl covid do provozu restaurací Pizza Coloseum Lukáše Chlebovského. Mělo to dopady hlavně na jeho zaměstnance. „Vláda se jen tváří, že nám chce pomáhat, ale ve skutečnosti jsou vypsané programy velmi komplikované a často se navzájem vylučují,“ doplňuje obtížnost situace, ve které se nachází.

Jana Ostrého „zachránilo“, že má kromě uzavřené restaurace v obchodním centru ještě další dvě restaurace s možností prodeje do auta a rozvozu. Díky tomu nemusel své lidi propouštět a mohl je přesunout jinam.

I když oční optiky nemusely být uzavřené, tak Martinovi Pelikánovi výrazně poklesl počet zákazníků i zakázek. „Navíc se na nás tím pádem nevztahovala žádná státní podpora a museli jsme to nějak zvládnout sami,“ říká.

 

Zaručí přežití a budoucnost?

Některé podnikatelské oblasti a sektory už bez zavedení moderních řešení a inovací nemohou fungovat, jinde má jejich zavádění prioritu číslo jedna. Na druhé straně jsou zboží a služby, které bez osobního kontaktu, vyzkoušení nebo prožitku bude jen obtížné nabízet a prodávat jen přes digitální kanály.

„Snažil jsem se na současné situaci hledat pozitiva a příležitosti, jak tento stav využít a vyjít z něj silnější. Přinutilo nás to uvažovat o věcech jinak,“ uvažuje Jan Ostrý a dodává: „Digitalizace, na kterou se v posledních letech zaměřujeme, bude hrát v budoucnu čím dál větší roli.“ To, že pandemie urychlí zavádění digitálních technologií, si myslí také Lukáš Chlebovský, který v „nucené“ přestávce se svým týmem uvažoval třeba nad novými produkty.

Podle Martina Pelikána však, i přes velké možnosti digitálního prostoru, nelze přes e-shop umožnit takovou úroveň servisu a služeb, kterou jeho zaměstnanci poskytují v kamenných pobočkách. Inovace tak směřují třeba do pořízení nejmodernějších vyšetřovacích přístrojů.

Vytvořením e-shopu si důležitost digitálního marketingu uvědomil také Zdeněk Hlinka, nicméně k jeho fungování je skeptický, protože považuje „vyzkoušení a osahání“ koženého oblečení a doplňků za nezastupitelnou součást nákupního rozhodování u jeho zákazníků.

Leo Stoklasa a jeho firma v průběhu letošního dynamického roku zase vymysleli řadu vylepšení v logistice a v systému vychystávání objednávek z e-shopu. Navíc je čeká příští rok dostavba sídla a logistického centra v Bolaticích.

Foto: Forum Nová Karolina

Tři otázky na závěr: 1. Jaký mají pracovní či životní sen? 2. Jak odpočívají po práci? 3. Jaký chtějí dárek pod stromečkem a co si přejí do nového roku?

 

Lukáš Chlebovský (Pizza Coloseum):

1. Být spokojený a šťastný. Máme se ženou skvělou rodinu, fantastické děti, takže se mi můj životní sen plní.

2. Nejvíce mě nabíjí vybíjení energie sportováním.

3. U stromečku bych rád viděl své blízké. Kromě zdraví, štěstí a lásky přeji všem do Nového roku pokoru, svatou trpělivost a hodně šťastných rozhodnutí.

 

Zdeněk Hlinka (Divoký Býk):

1. Drobnosti, které jsem si dříve vůbec neuvědomoval, jako třeba užít si koncert nebo posedět s kamarády u dobrého pivka.

2. Na motorce cestovat po světě, s manželkou pak výšlapy na Lysou horu.

3. Rád bych poděkoval svým zákazníkům za důvěru a mým prodavačkám za trpělivost. Všem dobrým lidem přeji pevné nervy a doufám, že se všichni co nejdříve potkáme na Baníku, na hokeji ve Vítkovicích nebo na Coloursech.

 

Leo Stoklasa (STOKLASA textilní galanterie):

1. Chtěl bych, aby všichni synové vystudovali a našli si práci nebo nějakou činnost, která je bude bavit.

2. Nejvíce si odpočinu při práci na zahradě.

3. Chtěl bych popřát hlavně to, aby se celá společnost zbavila covidu. Myslím, že jsme si už všichni uvědomili, jak důležité je pro nás zdraví.

 

Martin Pelikán (Lunettes optika):

1. Momentálně je mým jediným přáním vrátit se do „normálního“ běhu věcí.

2. Rodina, přátelé a sport. A ideálně tato kombinace dohromady.

3. Já raději své blízké obdarovávám, než dárky sám dostávám. Do nového roku si přeji to, abychom ho mohli prožít zase „normálně“ tak, jako ty předešlé – v práci, s rodinou, s přáteli, při sportu a při dobrém jídle a pití.

 

Jan Ostrý (McDonald’s):

1. Rád bych se podíval na místa, kde jsem ještě nebyl, ideálně ve společnosti rodiny a kamarádů.

2. Odmala se věnuji sportu, který je pro mě odreagováním a který mě udržuje v kondici. Velmi rád trávím čas s rodinou, kamarády a baví mě cestování.

3.  Chtěl bych popřát všem lidem hodně zdraví a také bych chtěl vyslovit naději, že v příštím roce již nebudeme čelit takto výrazným omezením a budeme moci přivítat opět naše hosty kdykoliv v rámci otevírací doby.

(nm)