Janáčkova filharmonie nahrála pro Naxos díla autora Němé z Portici

Pro přední světové vydavatelství Naxos nahrála na přelomu listopadu a prosince Janáčkova filharmonie další CD. Pod taktovkou italského dirigenta žijícího ve Skotsku Daria Salviho vznikla v Ostravě nahrávka předeher a meziher oper Zerlina a Zanetta francouzského skladatele Daniela Aubera.

Orchestr byl v sále Domu kultury města Ostravy rozesazen podle stávajících pravidel s patřičnými rozestupy a nahrávání absolvoval v rouškách. “Jednotliví členové orchestru se sice mohou v této době připravovat doma, ale pro práci na vzájemné souhře, která je pro symfonický orchestr určující, to není zdaleka ideální. Jsme proto rádi, že se nám daří na danou situaci flexibilně reagovat a umožnit alespoň tímto způsobem spolupráci celého orchestru. Navíc se jedná o ekonomicky přínosnou aktivitu, která je pro nás v této době logicky mimořádně důležitá,” říká ředitel JFO Jan Žemla a dodává, “zároveň věříme, že v následujících letech budeme na podobné okolnosti lépe připraveni a také vybaveni díky plánované rekonstrukci Domu kultury města Ostravy, jehož součástí bude I profesionální nahrávací studio.”
Dario Salvi pro společnost Naxos již dokončil projekty dokumentující zapomenutá díla J. Strausse II, Meyerbeera, Humperdincka a dalších. Především ve světě opery si tento dirigent rychle získává jméno. Recenzenti jej nazývají „baletním mistrem dirigentské taktovky, s velkými gesty, velmi expresivní, někdy s divadelní mimikou v komunikaci s orchestrem, vynikající v přenosu svých myšlenek,“  což je více než dobrým předpokladem pro vznik kvalitního díla.
Nahrávka je další střípkem do kompletu nahrávek díla Daniela Aubera, jehož nejznámějším kusem je opera Němá z Portici. Její uvedení v roce 1928 v Paříži vyvolalo senzaci. Dramatická opera s velkým počtem postav, působivými sbory, baletem a výraznou, efektní hudbou zahájila etapu tzv. velké francouzské opery. Ovlivnila další skladatele (Meyerbeer a Halévy) a vzbudila velký obdiv Richarda Wagnera, který se o Auberovi celý život vyjadřoval s uznáním. 

Živá nahrávka koncertního provedení Tristana a Isoldy 

Na trh bylo 20. listopadu uvedeno trojcédéčko se živou nahrávkou koncertního provedení opery Richarda Wagnera Tristan a Isolda v podání Janáčkovy filharmonie pod taktovkou charismatického dirigenta Roberta Reimera z Lucemburska. 

Sugestivní nahrávku ze třiapůhodinového koncertu, který se uskutečnil loni v srpnu v Penederckého centru v polských Luslawicích, vydala společnost Navona Records. Titulní role nazpívali americký tenorista Roy Cornelius a sopranistka původem z Koreje Juyeon Song.  

„Když americká nezávislá značka Navona Records uvedla na trh novou nahrávku Wagnerovy opery Tristan a Isolda, vzbudilo to oprávněný skepticismus. Opera, kterou téměř žádná opera nedokáže uspokojivě obsadit, s orchestrem, který nemá téměř žádné zkušenosti s Wagnerem, drobnou Korejkou jako Isoldou a Američanem v roli Tristana, který tuto roli zpíval poprvé v roce 2018? Ale jakmile se zaposloucháte, netrvá dlouho, než se počáteční skepse změní v úžas, tím spíše, že se jedná o živou nahrávku,“ píše v recenzi Remy Franck.

 

Vánoční koledy v obýváku 

V uplynulých dnech nahrála Janáčkova filharmonie pod taktovkou Stanislava Vavřínka několik známých koled pro pořad České televize nazvaný Vánoční koledy v obýváku. Pořad zařadila Česká televize do programu stanice ČT2 od 18:20 hodin na Štědrý den.

Ostravský orchestr natočil hudbu a slova koled Narodil se Kristus Pán, Půjdem spolu do Betléma, Štědrej večer nastal a dalších „dodají“ známé osobnosti. S JFO si zapívají pomyslně alespoň přes obrazovku. Na vánoční koledu vás k sobě domů pozvou například Aňa Geislerová, Tomáš Klus, Adam Plachetka s Kateřinou Kněžíkovou, Bára Poláková, Roman Zach nebo Beata Hlavenková. Zmínění umělci vám nejen zazpívají, ale prozradí například i to, co se u nich podává ke štědrovečerní večeři, jaké udržují vánoční zvyky nebo na jaký dárek nikdy nezapomenou. 

(ab)