Ostravské komunikace jsou důležitou akciovkou města. Starají se o silnice, řídí semafory, hlídají přepravní uzel na Svinovských mostech i kolektory s rozvodnými sítěmi pod zemí. Lidé jim říkají „silničáři“ nebo „Ókáčka“ a myslí si, že pod ně patří všechny cesty v Ostravě. Kéž by, říká v rozhovoru ředitel firmy Daniel Lyčka.
Opravy silnic a silničáři. To je věčné a vděčné téma nadávek českých řidičů. Jak moc osobně si to berete?
Nejde o mě, spíše o kolegy, zaměstnance. Kvůli nim mě to občas mrzí. Zdaleka ne všechno, co se děje na silnicích v Ostravě a okolí, je totiž naše práce. Cesty patří nejen městu, ale i kraji a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Každý majitel komunikací si na jejich čištění, dostavby, rekonstrukce a tak dál najímá dodavatele, kterého navíc musí vysoutěžit, ne jen tak vybrat. Pak je běžné, že na Mariánskohorské, Místecké nebo třeba na Rudné ulici nepracujeme my, ale jiné společnosti. Jsou to nejfrekventovanější ulice, a když se tam něco stane nebo nedaří, můžou za to ostravští silničáři.
Abychom se v tom nějak vyznali, co všechno tedy mají na starosti Ostravské komunikace?
Zjednodušeně se dá říci, že vysoutěžené opravy a údržbu cest v Ostravě, o kterých informujeme na našich webových stránkách. Kromě toho se staráme o dopravní značení, spravujeme celý systém světelné signalizace v dopravě, řídíme a udržujeme přepravní a přestupní uzel Svinovské mosty. Pod naši správu patří i veřejné osvětlení a navigace na jeho sloupech a částečně se podílíme i na trasování cyklostezek. K tomu, abych nezapomněl, ještě hlídáme i to, co je pod ulicemi, tedy městské kolektory, kterými vedou různé rozvodné sítě a kabely. Provozujeme i vybraná parkoviště a garáže. V zimě čistíme svěřené silnice od sněhu, v létě od prachu a porostů. No a samozřejmě stavíme komunikace, a to nejen v Ostravě. Soutěžíme o zakázky po celé republice, jako každá jiná firma v našem oboru.
Letos jste už dělali nebo děláte na minimálně dvou velkých rekonstrukcích v Ostravě. Nejdříve v Porubě na Mongolské, teď v Radvanicích nedaleko tamní LDN. Jak to šlo?
V Porubě jsme všechno dokončili ještě před termínem. V Radvanicích jsme zatím ve druhé fázi rekonstrukcí, které se týkají i chodníků a zastávek MHD. Pracovat tam budeme podle plánu až do listopadu. Právě se tam potkáváme s jinou stavbou, kterou neděláme my. Je to tedy trochu složitější, ale všechny sanitky, zásobování, návštěvy klientů se k LDN dostanou. Komplikovanější je to tam s linkami MHD, kde samozřejmě spolupracujeme s DPO, aby se lidé dozvěděli, kdy a kudy co jede.
Říkal jste, že se potkáváte na silnicích s jinými firmami. To je právě jedna z věcí, kterou lidé kritizují. Proč se schází tolik různých uzavírek do jednoho termínu?
Je to dáno složitostí systému v ČR. Kdyby byly všechny silnice v Ostravě městské a pod naší správou, bylo by to jednodušší. Ale to je naprosto nereálné. Máme rozdílné vlastníky cest, ti v různých termínech mají peníze na opravy a stavby, v různých termínech vypisují tendry a ty ne vždy končí podpisem smlouvy s vítězem. Někdy se soutěže opakují a začátky staveb posouvají. Někdy se ještě upravuje projekt. My to vidíme mimo jiné při správě zhruba 114 dopravních uzlů se semafory v Ostravě. Úpravy světelné signalizace kvůli vyvolaným omezením a změnám dopravy vyžaduje ostravský magistrát, odbor dopravy pana náměstka Cigánka, i naše firma. Má s tím počítat už projektant. Stavebník by pak měl do rozpočtu zahrnout například i náklady na úpravy řízení dopravy a systému světelných signalizací. Ne vždy to udělá, protože mu to prostě navyšuje cenu.
Kromě „světel“ na křižovatkách hlídáte i ta na ulicích. Jak tohle funguje?
Na území Ostravy je zhruba 530 rozvaděčů, které řídí bezmála 41 tisíc pouličních osvětlení. Pracujeme na tom, aby se veřejné osvětlení v celém městě rozsvěcelo a zhasínalo podle reálných světelných podmínek, nejen podle ročního období, ale i podle aktuálního počasí. Vybavujeme všechny rozvaděče světel chytrým systémem Ridevo. Ten zajistí, že se veřejné „lampy“ rozzáří jen tehdy, pokud je to skutečně potřeba. Na druhou stranu systém garantuje, že osvětlení chodníků a cest zůstane v provozu tak dlouho, dokud není venku opravdu světlo a dobrá viditelnost. My tím jednak zvyšujeme světelný komfort pro občany, jednak spoříme elektrickou energii. Správné nasvětlení zlepšuje i podmínky pro bezpečnost ve městě a dopravní provoz.
Chystáte v některém z vašich oborů činnosti letos něco velkého a zajímavého, co se dotkne Ostraváků?
Řekl bych, že jsou to všechna vylepšení pro cestující MHD na Svinovských mostech. Od dokončení zabezpečení – speciálních sítí a trnů – proti likvidačním četám holubů, kteří nezřídka dovedou vyřadit z provozu celé eskalátory. Až po záložní zdroj energie, který potřebujeme pro všechny chodby, výtahy, schodiště, veškeré info tabule a monitorovací a řídící velín Svinovských mostů. Kromě toho se máme ujmout výstavby Moto plochy u Centra bezpečné jízdy. To bude velká věc, kterou financuje statutární město Ostrava. Detaily se určitě včas dozvíte.
(nm) Foto: Ostravský magazín