Ostravští letečtí záchranáři hlásí nárůst počtu záchranných akcí za loňský rok. Vrtulník vzlétl k 613 zásahům

Letecká záchranná služba Moravskoslezského kraje zaznamenala za loňský rok celkem 613 zásahů, což je meziroční nárůst o 36 zásahů. Častěji létali záchranáři také v noci nebo s využitím techniky pro speciální záchranné akce v těžko přístupném terénu. Ve vzduchu byl vrtulník více než 25 tisíc letových minut, tedy více než 418 hodin. Leteckou záchranku provozuje třetím rokem společnost Air – Transport Europe (ATE).

„Loňský rok byl pro Moravskoslezskou záchrannou službou rekordní, poprvé byla překonána hranice 140 tisíc zásahů. Vzlety vrtulníku LZS tak tvořily sice pouhých 0,44 % z celkového počtu, ale byly v souladu s platnými doporučeními realizovány u těch nejtěžších úrazových a dalších stavů, kde rychlost poskytnuté péče a přímý transport do specializovaných center hrají klíčovou roli“, komentuje statistiky Lukáš Humpl, tiskový mluvčí Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje.

Nejčastěji byli letečtí záchranáři voláni na pomoc k těžkým zraněním u dopravních nehod a sportu, k pádům z výšek, popálení a opaření, tonutí a dalším stavům. Z neúrazových indikací dominovala srdeční selhání, včetně těch vyžadujících resuscitaci, náhlé poruchy vědomí, závažné cévní mozkové příhody a poruchy dýchání. Záchranářský vrtulník vzlétal často také k pacientům s těžkými alergickými reakcemi, například po bodnutí hmyzem. Mezi nemocničními zařízeními letečtí záchranáři transportovali pouze 17 pacientů. Naprostá dominance primárních zásahů tak již několik let vypovídá o správných indikacích ke vzletům ze strany operačního střediska.

Zásah vrtulníku pomáhá ušetřit až desítky minut k poskytnutí přednemocniční i neodkladné nemocniční péče, které jsou pro zdraví pacientů mnohdy klíčové. I z těchto důvodů jako druhá stanice v ČR zavedla ostravská LZS použití plné krve, kterou má k dispozici na palubě. Na ostravském středisku s označením Kryštof 05 létá červenobílý vrtulník typu EC-135 T2+. „Vrtulník je vybaven technikou pro speciální záchranné akce. Těch jsme za loňský rok zaznamenali celkem 23, o 2 více než v předchozím roce. Palubní naviják nejčastěji využíváme při záchranných misích v těžce přístupném nebo horském terénu. Pro zásahy v noci je vrtulník vybaven technikou pro noční vidění. Posádka ji v loňském roce využila celkem 84krát. Předchozí rok bylo nočních letů o 12 méně,“ doplňuje statistiku za uplynutý rok Zuzana Hopjaková, tisková mluvčí společnosti Air – Transport Europe (ATE), která provozuje i leteckou záchranku v Olomouckém kraji a na území celého Slovenska.

„Chceme jako provozovatelé vrtulníku nadále poskytovat kvalitní stroj, piloty a další služby a být stabilním partnerem záchranky jako základní složky integrovaného záchranného systému. Za každým letem stojí sehraný tým profesionálů, kteří často pracují v náročných podmínkách a pod vysokým tlakem. Za jejich píli a nasazení v uplynulém roce jim patří poděkování,“ dodává Milan Hoholík, ředitel ATE.

(ab)