Janáčkova filharmonie Ostrava zakončila mimořádně úspěšný Cyklus G filmovými melodiemi

Janáčkova filharmonie Ostrava zakončila Cyklus G, ve kterém propojuje symfonickou hudbu s jinými žánry a prostor dostávají původní autorské projekty, večerem věnovaným filmovým melodiím. Zazněly na něm skladby z hollywoodských trháků – Dne nezávislosti, Schindlerova seznamu, Titanicu, Avatara, Star Wars a dalších. V Gongu se JFO představila 14. a 15. března od 18 hodin pod taktovkou japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho. Večer moderoval Lukáš Ščurek (DJ Lowa) a součástí hudebního programu byl také Koncertní sbor Permoník se svými sbormistryněmi Martinou Juríkovou a Karinou Grimovou. Završena tak byla posluchačsky mimořádně atraktivní řada koncertů v multifunkční aule Gong s kapacitou 1500 míst.

„Čtyři koncerty a každý s reprízou, dohromady celkem dvanáct tisíc posluchačů, kteří přišli na osm našich vyprodaných vystoupení z Cyklu G, ve kterém jsme postupně doprovodili Cirk La Putyka, Tata Bojs i přátele Davida Stypky při vzpomínce na tohoto skvělého hudebníka. Vyprodaly se i koncerty filmové hudby, které byly na programu poslední dva večery. Při výběru skladeb jsme dbali na to, aby zazněly takové, které jsme ještě posluchačům nenabídli, a zároveň u nich vyniknul symfonický orchestr ve své plné kráse. Ke spolupráci jsme si přizvali šéfdirigenta plzeňské filharmonie, Chuheie Iwasakiho, se kterým spolupracujeme pravidelně, protože je nejen vynikajícím dirigentem, ale v tomto případě i odborníkem na filmovou hudbu, podílel se tudíž i na dramaturgii programu. Společně s Koncertním sborem Permoník se na pódiu představilo 107 vystupujících, a to včetně moderátora a dirigenta,“ uvedl ředitel JFO Jan Žemla.

Posluchači si užili melodii z velkofilmu Ben Hur z roku 1959, za níž byl její autor maďarský hudební skladatel Miklos Rozsa oceněn Oscarem. Dvacáté páté výročí od premiéry slaví v letošním roce Titanic, který se znovu vrátil do kin. Příběh Jacka a Rose připomněla melodie Jamese Hornera. Soundtrack k tomuto filmu je s 27 miliony kusů nejprodávanějším všech dob. Zazněla také skladba Gladiátor legendárního Hanse Zimmera ze stejnojmenného filmu a dalších dvou titulů Jamese Hornera, a to Statečného srdce a Avatara.

Skladba A spin through Moscow op.105 z operety Moskva – Cheryomuskhi je dílem Dmitrije Šostakoviče, který je nejen skladatelem vážné hudby, ale také autorem několika soundtracků. Právě on se stal inspirací pro Wojciecha Kilara, který složil hudbu k více než 140 filmům. Pro trailer k Schindlerovu seznamu to byl Exodus pro smíšený sbor a orchestr.

Schindlerův seznam se v programu objevil podruhé s melodií od držitele 25 cen Grammy Johna Williamse, se kterým Steven Spielberg spolupracuje už více než čtvrt století. Mezi filmové velikány patří také David Arnold, na program byla zařazena jeho skladba ze Dne nezávislosti. A nemohly chybět Hvězdné války a znovu hudba od Johna Williamse – Star Wars – End title and Throne room a zcela na závěr jako přídavek Star Wars – The Imperial March.

„Koncert byl naprosto úžasný, podle mě velký zážitek i pro běžného mainstreamového návštěvníka, který by nejspíš na koncert symfonické hudby nikdy nepřišel. Dá se říct, že se jedná o spojení dvou světů. Navíc je film blízké téma pro každého z nás a troufám si říct, že spoustu lidí překvapila živá interpretace a síla orchestru. Celý pohled na filmovou hudbu tím dostává úplně jiný rozměr. Byla to neuvěřitelná hra s emocemi, která doprovázela celý večer a v tom jsou autoři filmové hudby opravdoví mistři. Musím ještě vyzdvihnout výkon a projev pana dirigenta – byl neuvěřitelný. Dával celému vystoupení skvělou energii a bylo velmi zábavné jej sledovat. Je úžasné, že Janáčkova filharmonie připravila tento program, moc jsem si ho užil. Doufám, že v podobných projektech bude pokračovat,“ doplnil moderátor večera Lukáš Ščurek (DJ Lowa).

Janáčkova filharmonie odstartovala Cyklus G mimořádným spojením orchestru s činohrou a novým cirkusem. V říjnu se v Gongu představila se souborem Cirk La Putyka pod taktovkou Joela Hány. Při představení Up End Down Symphony vyskakovali akrobati do výšky až devíti metrů, souhra s orchestrem pro ně byla esenciálně důležitá. Hudebníci se nemohli držet jen not, zároveň sledovali akci na podiu. Hudba zprostředkovávala emoce a posilovala je a publikum zapomínalo dýchat při artistických kouscích, kterých bylo svědkem.

Cyklus pokračoval prosincovým koncertem s Tata Bojs z pražské Hanspaulky, která na hudební scéně působí více než čtvrt století. Posluchači se nechali strhnout atmosférou, v Gongu tančili, zpívali, radovali se. Muzikanti to rozjeli tak, jak je jejich dobrým zvykem. A znovu okouzlili oblíbené ostravské publikum, tentokrát průřezem své tvorby v doprovodu symfonického orchestru pod taktovkou Tomáše Braunera.

Přesně dva roky po odchodu Davida Stypky (10. a 11. 1.) zazněly jeho písně v podání blízkých přátel a kolegů. Pod taktovkou Stanislava Vavřínka vystoupili spolu s JFO kapela Bandjeez, zpěvačky Ewa Farna a Kateřina Marie Tichá, a také zpěvák Mirai Navrátil. Připomněli si tvorbu bytostného ryzího umělce, koncert byl poctou jemu i jeho tvorbě. David Stypka bezpochyby patřil k nejzásadnějším českým umělcům posledního desetiletí.

Cyklus G bude součástí i jubilejní 70. sezony Janáčkovy filharmonie Ostrava. Jména všech interpretů a názvy projektů zazní při představování jejího programu na konci května. První géčkový koncert se uskuteční letos na podzim.

(ab)