Stává se z toho už tradice povýšená na odkaz firemní kultury a dobročinnosti. Vždy před létem se celá firma Dobrý Textil z Bystřice pod Hostýnem „hecne“ při červnové výzvě a jakýmkoli způsobem kromě motorové jízdy zdolává co nejvíce kilometrů. A každý jeden kilometr znamená jednu korunu pro nadaci Dobrý anděl.
„Chceme udělat něco pro naši přírodu, zdraví a kondičku. Proto se snažíme během června zvládnout co nejvíce kilometrů pěšky, na bruslích, na kole nebo třeba na koloběžce. Prostě každý pohyb je vítán,” říká k výzvě Ondřej Velička, spolumajitel Dobrého Textilu.
V roce 2021 překonali 8 553 km/Kč. Rok na to pak 7 937 km/Kč. Letos v Dobrém Textilu na 30 zaměstnanců vyšlo, vyběhlo a koplo do pedálů potřetí a zdolalo 8 513 km/Kč. Ale protože si dali závazek poslat na Dobrého anděla minimálně 10 000 Kč, s touto částkou se nespokojili, a uspořádali dobročinnou aukci oblečení mezi zaměstnanci. Konečná suma se tak nakonec vyšplhala na 16 217 Kč. „Aukce neprodaného a reklamovaného oblečení pro nás představovala další charitativní akci s cílem přidat výtěžek k celkové částce. Koruna za kilometr je pro nás výzva i odhodlání, aukce pak docela sranda a celé nám to dává smysl,“ doplňuje Ondřej Velička.
Nejen dobročinnost, ale i odpovědnost a udržitelnost
V Dobrém Textilu nejsou ohleduplní jen k lidem, ale i přírodě. „Uvědomujeme si, že vše, co děláme, má nějaký dopad na svět kolem nás. Proto chceme budovat firmu, kde budeme všichni pracovat rádi a která bude šetrná ke svému okolí i společnosti,“ dodává Ondřej Velička. „Jsme silně vázáni na město a region, ve kterém působíme, a věříme v udržitelnost, inovaci, spolehlivost a spokojenost,“ vyjmenovává firemní hodnoty.
V Dobrém Textilu respektují přírodu. Řada z nich jsou i nadšení sportovci, běžci, cyklisté, turisté. Příroda je pro ně zdrojem inspirace a tím nejlepším učitelem. „Chceme, aby tu zůstala pro další generace a snažíme se pro to dělat, co můžeme. Balíme ekologicky, třídíme odpad a neustále rozšiřujeme náš sortiment udržitelné módy,“ připomíná druhý spolumajitel firmy Tomáš Smětal.
Ostatně za přístup k přírodě i lidem byla firma už podruhé oceněna certifikátem Udržitelný e-shop.
Třídí odpad a recyklují
Třídění odpadu ve všech prostorách je pro ně samozřejmostí. Druhou šanci dostávají starší použité kartonové krabice od dodavatelů a zákazníků, do kterých balí nové objednávky. „Nevyhazujeme ani hodně poničené krabice, které najdou využití rozřezané jako proložky do balíků. Při recyklaci obalů spolupracujeme se společností EKO-KOM a.s. a použité tonery z tiskáren mají u nás místo ve sběrném boxu pro ekologickou recyklaci,“ vyjmenovává Tomáš Smětal.
Uhlíkově neutrální přeprava zásilek a biobavlna
„Spolupracujeme s dopravci, kteří se zavázali bojovat proti změně klimatu. Tito dopravci měří a redukují svou uhlíkovou stopu a poté zvýšené emise vyrovnávají financováním projektů čisté energie po celém světě,“ dodává.
V širokém sortimentu nechybí také oblečení z biobavlny, která se pěstuje bez použití chemických postřiků za využití přírodních zákonitostí. Používání výrobků z biobavlny má tak dlouhodobé pozitivní důsledky při ochraně přírody a zdrojů vody. Mezi hlavní dodavatele produktů z biobavlny patří značky James & Nicholson, Neutral a Mantis.
Druhou šanci jednou použitým materiálům přináší tašky a batohy vyrobené z před- recyklované bavlny. Materiál se zpracovává z odstřižků, které vznikly při výrobě jiného zboží. Tím se šetří nezanedbatelné množství vody.
„Při výrobě oblečení, tašek a batohů od našich vybraných dodavatelů se rovněž používá recyklovaný polyester coby hlavní surovina. Vyrábí se z recyklovaných PET lahví, které se rozemelou, roztaví a poté se znovu spředou do vlákna. I tady se zásadně snižuje spotřeba vody a energie v porovnání s běžným polyesterem,” doplňuje Tomáš Smětal. „Vše, co děláme, děláme proto, aby bylo na světě dobře nejen nám, ale i druhým. Proto posíláme třeba barevné osušky dětem do nemocnice, aby měly veselejší den,“ uzavírá Ondřej Velička.
O firmě
Dobrý Textil je 100% česká firma, která pokrývá trhy v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku a plánuje dobýt i Německo a Rakousko. Už dvakrát se umístila v žebříčku českých 50 nejrychleji rostoucích společností agentury Deloitte a už dvakrát byla také oceněna titulem „Udržitelný eshop“. Dobrý textil má desítky ocenění, tisíce spokojených klientů a na 40 000 kvalitních produktů. Novinkou je i jejich nová vlastní značka BONTIS, kdy název vychází z latiny a spojuje slova BONUS (dobrý) a VESTIS (oblečení). Prostě Dobrý Textil.
(ab)