Pět studií, která se účastní mezinárodní architektonické soutěže na budoucí podobu ostravského mrakodrapu, mělo již podruhé možnost prezentovat své pracovní návrhy členům poroty. Tentokrát se setkání odehrálo online a architekti získali od porotců i zástupců města Ostravy zpětnou vazbu na své rozpracované projekty zhruba měsíc před uzávěrkou soutěže. Termín pro odevzdání návrhů vyprší první březnový týden, během dubna pak porota rozhodne o vítězi.
Výšková budova, kterou investor RT TORAX Group zamýšlí postavit na území tzv. Slzy na Nové Karolině, bude tvořená dvěma věžemi. Ve vyšší věži vzniknou byty, zatímco v nižším „sourozenci“ budou kanceláře, hotel, restaurace, SPA, kongresové prostory či obchody. Aktuálně probíhající soutěž s názvem „Ostrava Towers Complex“ řeší jak podobu výškové budovy, tak veřejný prostor v jejím okolí i navazující dopravní infrastrukturu. Během online workshopu se řešila všechna tato témata.
„Prosincový workshop jsme spolu s ostatními porotci vyhodnotili jako přínosný. Proto jsme iniciovali ještě online setkání před tím, než architekti začnou své návrhy finalizovat. Každé studio mělo dostatečný čas na prezentaci a následnou diskusi s porotou a přizvanými experty. Jsme rádi, že debata probíhala ve velice konstruktivním duchu a věřím, že zpětná vazba, kterou porotci i odborníci z ostravského magistrátu architektům předali, přispěje ke zdárnému výsledku soutěže,“ uvedl partner a zakladatel společnosti RT TORAX Tomáš Häring.
S ohledem na umístění výškové budovy do sousedství obchodního centra a kancelářského komplexu GATE Nová Karolina se diskutovalo také propojení stavby s jejím okolím i historickým centrem Ostravy. Neméně důležitým tématem bylo dopravní napojení území tzv. Slzy na ulici 28. října tak, aby výsledné řešení bylo uživatelsky vstřícné pro rezidenty, občany i návštěvníky města, ať už se budou v daném místě pohybovat pěšky, na kole nebo autem. „Za vedení města jsme rádi, že se architektonická soutěž na podobu mrakodrapu koná a poctivě se diskutují architektonické, urbanistické i dopravní otázky spojené s touto stavbou. Nová budova vyroste v srdci města a velice nám záleží na tom, aby se zařadila mezi dominanty, na které může být Ostrava hrdá,“ řekl primátor Jan Dohnal.
Architektonická soutěž probíhá v souladu se soutěžním řádem České komory architektů. Schválené podmínky soutěže neumožňují zveřejnit jména účastnících se studií do doby, než budou vyhlášeny výsledky. S vybraným architektonickým studiem budou poté následovat další fáze projektování a povolovacích řízení. Zahájení stavby je plánováno na rok 2028, předpokládány termín dokončení a zahájení provozu pak do roku 2032.
(ab)