Dopravní podnik Ostrava (DPO) dnes převzal poslední vůz z dodávky celkem 38 kusů moderních tramvají typu Škoda 39T. Do provozu bude zařazen v nejbližších dnech. Vozy Škoda 39T jsou nejmodernějšími tramvajemi, které má DPO ve svém vozovém parku. Ostravou jezdí od roku 2022 a cestující je mohou vídat na linkách napříč městem.
Původní dodávka 35 vozidel byla smluvní opcí rozšířena o tři kusy. DPO je převzal v uplynulých týdnech. Kompletní cena za všechny tramvaje je přes 1,9 miliardy korun. Na celkem 6 kusů již získal DPO dotaci EU z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v minulém programovém období. Dalších 10 kusů tramvají je aktuálně zařazeno do třech projektů, jejichž cílem je modernizace vozového parku DPO pořízením tramvají za účelem maximální ekologizace MHD. Tyto projekty jsou rovněž spolufinancovány EU v rámci IROP. Výše podpory má činit 85 % z celkových způsobilých výdajů.
Velkokapacitní vozy Škoda ForCity Smart 39T jsou konstruovány Ostravě na míru. Zajímavostí je například konstrukce čela tramvaje, která svým tvarem připomíná těžební věž a současně přispívá i k větší ochraně chodců.
„Jsme rádi, že jsme několikaletý projekt úspěšně dotáhli do finále, a cestujícím teď můžeme představit kompletní sestavu těchto moderních vozů. Nabízejí ten nejvyšší komfort. Jsou nízkopodlažní, klimatizované, komfortní, mají wi-fi i USB nabíječky a jezdí až 80kilometrovou rychlostí. V blízké budoucnosti je doplníme i o bezpečnostní antikolizní systém, který se nám osvědčil na dalších moderních tramvajích z našeho vozového parku,“ uvádí Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO.
„Kvalita a efektivita veřejné dopravy do značné míry odráží celkový obraz města. Není jen způsobem, jak se dostat z bodu A do bodu B, ale je také vizitkou města. Těší nás, že Ostravané mají k dispozici další komfortní a moderní dopravní prostředky, které zkvalitňují jejich jízdu MHD,“ uvádí Jan Dohnal, primátor města Ostravy.
„Tramvaje ForCity Smart 39T představují moderní řešení pro moderní městskou mobilitu a my jsme rádi, že se nám podařilo dokončit dodávku poslední tramvaje do Ostravy ještě před koncem letních prázdnin. Dopravní podnik má nyní k dispozici celkem 38 těchto tramvají, jejichž výroba probíhala i v našem ostravském výrobním závodě v Martinově. Ostrava tak může přivítat občany v novém školním roce nejmodernějším vozovým parkem vyrobeným přímo zde v Martinově,“ řekl Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group a předseda představenstva Škoda Ekova v Ostravě.
Každá tramvaj má 60 míst k sezení a 140 ke stání. Délka vozu je 26,6 metru, maximální výška se spuštěným sběračem je 3,6 metru, hmotnost prázdného vozidla je více než 36 tun, plně obsazeného pak i 56 tun, tramvaj dosahuje rychlosti až 80km/h.
S postupným nasazováním těchto nových tramvají byl zcela vyřazen z provozu zastaralý typ vysokopodlažních tramvají T6, částečně byly vyřazeny i vozy T3.
(ab)