DESÍTKY OBCÍ RISKUJÍ, SMS OBČANŮM POSÍLAJÍ V ROZPORU S PRAVIDLY OPERÁTORŮ

Chytrá obecní komunikace je v Česku na vzestupu. Zavádění systémů pro rychlou a efektivní komunikaci mezi občany a samosprávami bylo jedním z častých programových bodů vládnoucích koalic po posledních komunálních volbách a nyní obce v této věci skutečně podnikají konkrétní kroky. Někteří starostové však stále věří již překonanému formátu – tedy pouhému „jednostrannému“ rozesílání SMS. Z neznalosti či ve snaze ušetřit navíc zavádějí řešení, která jsou v rozporu s pravidly operátorů. Starostové, jejichž systémy nejsou napřímo napojeny na servery operátorů, tím často riskují nejen pokuty, ale také to, že v případě nouze informační SMS nedojde občanům včas.

SMS zprávy mají v obecní komunikaci své jasné místo. Pro rozesílání informací občanům jsou spolehlivým komunikačním kanálem, protože jsou schopny zasáhnout ten nejširší okruh obyvatel a jejich rozesílání je velmi snadné. Jenže ne každá obec je rozesílá v souladu s pravidly operátorů. Podle odborníků nastává problém především ve chvíli, kdy obec zakoupí SIM kartu a aktivuje si některý z „neomezených“ tarifů, který následně využívá pro hromadnou komunikaci s občany. V takovém případě totiž operátoři například negarantují rychlost rozesílky nebo dostupnost služby.

„Je jednoznačně v rozporu s pravidly operátorů využívat běžné SIM karty k hromadným rozesílkám. Obcím, které je využívají, můžou hrozit pokuty. Ještě závažnější je ale ona technologická nedostatečnost takovýchto řešení. Jelikož SIM karty nejsou uzpůsobené k hromadným rozesílkám, propustnost sítě je při jejich využívání velice nízká. Ze SIM karty, ať už je umístěna v telefonu, nebo ve speciálních SIM modemech, lze odeslat jen zhruba 3 až 5 SMS za minutu. To v případě krizové komunikace samozřejmě nestačí, vždyť proinformovat průměrně velkou českou obec o 1 600 obyvatelích by v takovém případě trvalo skoro 5,5 hodiny,” vysvětluje Ondřej Švrček, jeden z průkopníků chytré obecní komunikace v Česku a provozovatel platformy Mobilní Rozhlas.

Problém prohlubují i někteří dodavatelé. Obcím distribuují SIM modemy, které umožňují pracovat s rozesílkami ve spojení se softwarem. Pokud však obce použijí vlastní SIM kartu, což v naprosté většině dělají, je toto řešení stejně problematické a nesplňuje podmínky operátorů ani základní technické standardy zcela stejně, jako je tomu v případě rozesílek přímo z mobilu. Že se jedná o skutečný problém, který je v případě krize může dostat do problémů, potvrzují i sami starostové.

„V Zábřeze jsme měli už dva informační systémy před Mobilním Rozhlasem. Samozřejmě levné, ale vůbec ne efektivní. Vrcholem všeho byla krizová situace, kdy uprostřed města vylezl narkoman na střechu domu a házel na lidi kameny,” popisuje událost z minulého roku mediální koordinátorka města Zábřeh Lucie Mahdalová. „Policie ČR okamžitě žádala, ať informujeme lidi, aby se tomu místu vyhnuli pěší i řidiči. Tu SMS zprávu jsem měla napsanou za minutu, ale 3,5 hodiny trvalo její rozeslání přes starý systém. Takže lidem přišla zpráva, když už bylo vše vyřešené. Když bych teď poslala zprávu přes Mobilní Rozhlas, trvalo by to tak max. 5 minut pro všechny. To je rozdíl,“ líčí Mahdalová.

Jedinou cestou pro české obce je tak využít řešení, které má uzavřené smlouvy s operátory, je napojeno na jejich servery a obcím nabízí garantovanou dostatečnou kapacitu při rozesílání. To nabízí nejrozšířenější systém pro chytrou komunikaci Mobilní Rozhlas. Technické rozdíly jsou zřejmé – Mobilní Rozhlas dokáže rozeslat 5 000 SMS za minutu, zajišťuje možnost odpovídat na zprávy a kontrolovat, kdo zprávu přečetl. SMS navíc používá jen jako jeden z možných kanálů pro komplexní komunikaci s občany, což je i jedna z podmínek profesních sdružení, které definují standardy pro chytrou komunikaci.

Na osvětu mezi obcemi se chce zaměřit i Asociace moderně komunikujících občanů a starostů (AMKOS), která vidí v neprofesionálních systémech nebezpečí. „Starostové často jednají v dobré víře a rizika takových systémů si neuvědomují. Kvůli ne úplně férovému jednání ze strany některých obchodníků se ale obce zbytečně vystavují riziku sporů i selhání v případě krizových situací. V rámci našeho programu obcím dlouhodobě pomáháme s nastavením jejich systémů, testování a posouzením jejich spolehlivosti,” zmiňuje ředitel AMKOSu František Brož.

(ab)