Celonárodní mobilní aplikace Zlepšeme Česko slaví rok a data o jejím užívání ukazují, že si lidé na digitální komunikaci se samosprávami rychle zvykají. Aplikaci pro hlášení problémů, kterou může člověk využívat kdekoli po republice, využívá již přes 50 000 aktivních občanů. Ti samosprávám pohodlně nahlásili již desítky tisíc problémů ze svého okolí a přispívají tak k lepšímu životu nejen v místech, kde žijí. Hlášení ze Zlepšeme Česko již přímo do svých obecních systémů odebírá na 150 samospráv, ostatním jsou podněty přeposílány dispečerem.
Aplikace Zlepšeme Česko je součástí platformy Mobilní Rozhlas, která je nejrozšířenějším nástrojem pro chytrou obecní komunikaci. Iniciativa navíc čerpá z dlouholetého úsilí největších odborníků na SMART komunikaci a integruje do sebe další úspěšné geoparticipativní projekty jako Lepší místo, ZmapujTo, Pocitové mapy či Ukliďme Česko. Na projektu se tedy podílí ti největší odborníci na chytrou komunikaci, kteří propojili své projekty a vytvořili jednu celorepublikovou aplikaci, jež občanům obstará veškerou komunikaci se samosprávou.
Možnost hlásit problémy ze svého okolí již využívá přes 50 000 aktivních „zlepšovatelů“, kteří hlásí 1 500 podnětů měsíčně a přispívají k rychlému řešení závad v obci i mimo ni. Pokud člověk narazí například na poškozené dětské hřiště, přeplněné popelnice, vznikající černou skládku, poškozené dopravní značení, nefunkční veřejné osvětlení nebo další nepříjemnosti, přes jednoduché rozhraní aplikace Zlepšeme Česko může během minuty podnět nahlásit. Po lokalizaci a schválení dispečerem je podnět automaticky předán kompetentní osobě v dané samosprávě, která může problém začít řešit. To obcím šetří čas, ale také mnoho peněz.
Ačkoli mají některé obce vlastní aplikaci pro hlášení podnětů, Zlepšeme Česko je nástrojem, který již od svého spuštění funguje celorepublikově. Toho lidé využívají a celou třetinu podnětů tvoří problémy nahlášené mimo místo bydliště občana. Ukazuje se tedy, že celorepublikové pokrytí je pro geoparticipační aplikaci velmi důležité. Nejaktivnější jsou v hlášeních občané z Prahy, Středočeského kraje a Jihomoravského kraje, kde aplikace obcím díky občanské geoparticipaci ušetřila již statisíce korun za obecní monitoring.
„Mobilní telefon nosíme neustále s sebou a prakticky každý mobil již dnes má foťák a GPS. Díky aplikaci je tedy možné problémy neuvěřitelně snadno a přesně zdokumentovat a obec tak závady může řešit levněji a prakticky okamžitě,“ komentuje přínos aplikace Ondřej Švrček, zakladatel komunikační platformy Mobilní Rozhlas, jehož součástí je zmíněná aplikace Zlepšeme Česko.
Pro obce nahlášení problému často znamená reálnou finanční úsporu a hlavně jistotu, že řeší problémy, které skutečně trápí jejich obyvatele nebo návštěvníky. „Odklizení jediné černé skládky může obec stát až desítky tisíc korun. Pokud se díky Zlepšeme Česko podaří ji odhalit již v zárodku, zabráníme tomu, aby za pár týdnů či měsíců narostla do obřích rozměrů. Tím obci ušetříme čas i náklady,“ popisuje Švrček.
Aplikace navíc slouží jako obousměrný komunikační kanál a obce skrze ni naopak mohou informovat své uživatele o dění v obci. Zároveň je mohou varovat v případě nebezpečí, nebo je upozornit třeba na nutnost přeparkovat si auto kvůli strojovému čištění komunikací. Prostřednictvím aplikace Zlepšeme Česko se lze zapojit rovněž do anket a participativních rozpočtů. Jedná se tak o užitečný nástroj, který člověk potřebuje k tomu, aby byl aktivním občanem zapojeným do veřejného dění.
(ab)