Ostrava spustila vloni v květnu webovou aplikaci nazvanou čistáOVA. Umožňuje lidem jednoduchým způsobem hlásit prostřednictvím počítače, tabletu nebo mobilního telefonu závady a nedostatky kdekoliv ve městě a zjistit, jak je problém řešen. Jejím prostřednictvím bylo od spuštění nahlášeno 1669 podnětů, nejvíce letos v březnu, 330.
Nejčastěji obyvatelé města upozorňovali na problémy s cestami a chodníky (543), nepořádek v ulicích (340), stav zeleně (189), černé skládky (139) a poškozená dětská hřiště a lavičky (127).
Nejvíce hlášení (577) pocházelo z městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, následoval obvod Ostrava-Jih (429) a Poruba (381). S větším odskokem Slezská Ostrava (95) a Mariánské Hory (35). Vyřešeno bylo 1329 podnětů, k řešení jich zbývá 335 a vyřešit se nepodařilo 5 hlášení (zde se jednalo o případy, kdy daná oblast zájmu nespadala pod město Ostravu, jako jsou například silnice, které spravuje SSMSK, cyklostezka mimo území SMO a další.).
„Aplikace je velmi jednoduchá, uživatelé jsou s ní spokojeni a plní ji. My ale stále pokračujeme v jejím vylepšování. Ti, kteří závadu hlásí, můžou vidět, jakým způsobem se jednotlivé podněty řeší včetně časového intervalu. K obvodům, které byly prvotními příjemci úkolů z aplikace, jsme přidali další organizace jako je OZO, dopravní podnik i technické služby. A vyhledávat se dá nově nejen podle čísla podnětu, ale také libovolného slova zadaného v popisu,“ řekla k aplikaci resortní náměstkyně Kateřina Šebestová.
Aplikaci si zájemce nemusí odnikud stahovat, ale najdou ji na webových stránkách cistaova.ostrava.cz. Své připomínky mohou směřovat do různých vytvořených kategorií například: zeleň, nepořádek v ulicích a podobně. Stačí stručně popsat závadu, připojit adresu či umístit značku na mapu a přidat fotografii. Kontaktní centrum hlášení zkontroluje a podnět zašle na příslušný úřad. Přímo v aplikaci pak lidé uvidí, jestli už se jejich podnět řeší nebo zda již byla závada odstraněna. Aplikace neslouží k hlášení závad, které ohrožují život, zdraví a majetek. V těchto případech se občané mají obracet přímo na linku 156, stejně jako v případech dopravních přestupků např. špatného parkování apod.
(ab)