Inscenaci Rossiniho karty uvede soubor baletu Národního divadla moravskoslezského o tomto víkendu 2x na festivalu Tanztage v německém Oldenburgu. Se stejným programem vyrazí koncem dubna do Izraele – tam od 2. do 7. května postupně odehraje šest (!) představení ve třech divadlech: čtyři v Tel Avivu a po jednom v Haifě a v Jeruzalémě.
Inscenace dvou choreografií dostala název podle Rossiniho karet Maura Bigonzettiho a je to doslova „taneční hostina“. Bigonzetti je velkým obdivovatelem Gioacchina Rossiniho a pro svou choreografii použil některé z jeho neznámějších skladeb. Italský romantický skladatel byl velký labužník – rád a s velkou vášní vařil i jedl. Bigonzettiho dílo je vytvořeno i jako pocta této Rossiniho zálibě. Nechybí ani oblíbený skladatelův recept na špagety! Večer doplňují existenciálně laděné Následky španělského choreografa Juanja Arquése. V Ostravě měla inscenace Rossiniho karty premiéru v listopadu 2019 a letos 25. května ji pro místní diváky odehrajeme naposledy. Soubor baletu NDM za ni získal na česko-slovenské přehlídce Balet 2019 cenu za nejlepší kolektivní výkon. Rita Pires a Koki Nishioka obdrželi za sólové výkony širší nominace na Cenu Thálie 2020.
Festival Tanztage v německém Oldenburgu si naši sólistku Shino Sakurado vybral pro vizuál letošního, už 15. ročníku. Pořadatelé zvolili právě jednu z fotografií z jejího sólového výstupu v Bigonzettiho choreografii (foto Serghei Gherciu pro NDM, přikládám). „Mottem festivalu je jinakost, pestrost, odlišnost tanečních stylů. Takže nás samozřejmě velmi těší, že budeme vystupovat na přehlídce, kam kromě nás pozvali organizátoři špičkové světové soubory třeba z Izraele nebo Francie,“ řekla šéfka souboru Lenka Dřímalová.
V programu Oldenburského státního divadla k letošní přehlídce Tanztage se mj. píše: „15. ročník festivalu se dívá od západu na východ, do jiných kultur, a ukazuje různé, často velice intimní přístupy k velkým společným problémům našeho světa. (…) Lidé se stěhují po celou dobu své existence, protože doufají v klidnější nebo snadnější život. Dějiny člověka jsou dějinami jeho pohybu po Zemi. Bez migrace by svět, jak ho známe, neexistoval. Díky ní jsou dnes naše kultury takové, jaké jsou. Protože s lidmi migruje všechno: know-how a kapitál, jazyk a náboženství, geny a nemoci, rostliny a zvířata. Každá inscenace uvedená na festivalu o této skutečnosti vypovídá po svém.“
Do Izraele byl soubor pozván díky doporučení choreografa Itzika Galiliho. Netajil se spokojeností s výkony našeho souboru a chystá se k nám opět v příští sezóně, kdy pro změnu bude součástí inscenačního týmu Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. „Současně s aktuálním pozváním do Izraele jsme získali také tamní zastoupení renomované agentury pro zájezdy do dalších zemí,“ netají radost Lenka Dřímalová. (Pozn.: balet NDM nastudoval choreografii Itzika Galiliho O Balcão de Amor v rámci inscenace All That Jazz, Rock, Blues v roce 2017)
(ab)