Druhým scénickým čtením a zároveň posledním příspěvkem k projektu Shakespeare Ostrava 2016, který celý výroční rok uzavírá, bude learovská variace britského dramatika Dennise Kellyho nazvaná Bohové roní slzy v režii čerstvé absolventky brněnské JAMU Terezy Říhové. Projekt je realizován v novém prostoru Divadla Jiřího Myrona – ve „Dvanáctce“.
Dennis Kelly je jedním z nejpopulárnějších současných britských dramatiků, u nás jsou známy především hry Láska a peníze či Sirotci. Za inscenaci jeho textu Rituální vražda Gorge Mastromase obdržel režisér Adam Svozil Cenu Marka Ravenhilla za rok 2015 – ta se uděluje nejlepší inscenaci v ČR poprvé uvedeného textu, který vznikl v posledních 10 letech před příslušným udělením ceny.
Hra Bohové roní slzy byla napsána v roce 2009 a poprvé ji v roce 2010 uvedla Royal Shakespeare Company v Hampstead Theatre v Londýně s Jeremym Ironsem v hlavní roli. V prosinci téhož roku byl text v překladu Dany Hábové představen i v České republice formou scénické skici Viktorie Čermákové, jež byla součástí cyklu 8@8 Divadla LETÍ.
Dennis Kelly přenáší generační mocenský konflikt do prostředí moderní rodinné firmy, nespokojí se však s posunem do naší každodenní současné reality, ale po vzoru Shakespeara rozehrává absurdně-imaginativní obraz vedoucí k všeobecné apokalypse. „Důvod, proč jsem vlastně napsal hru Bohové roní slzy, je, že když jsem napsal Lásku a peníze, chtěl jsem psát o lidech, co mají peníze a moc. Hra Láska a peníze vypovídá o tom, jak peníze a tato doba ovlivňují obyčejné lidi, jako jsem já nebo vy, spíš než ty, co je mají,“ říká v rozhovoru pro agenturu DILIA Dennis Kelly. „Takže Bohové roní slzy je hra o lidech, kteří mají moc a peníze, a o způsobu, jak tyto dvě věci využívají ve svůj prospěch,“ dodává Kelly.
Návštěva scénického čtení Bohové roní slzy vás může obohatit nejen o seznámení s textem jednoho z předních britských dramatiků, ale i s prostorem „Dvanáctky“, kde by měla v sezóně 2017/2018 vzniknout studiová scéna NDM.
NM, foto NDM, na fotografii je Jan Fišar a Tomáš Jirman