Car Samozvanec – velké historické drama a třicítka herců na jevišti!

V české premiéře uvádí Národní divadlo moravskoslezské inscenaci Car Samozvanec v režii hostujícího polského režiséra Andrzeje Celińského. V titulní roli se mohou diváci těšit na mladého herce Davida Janoška.

Příběh o tom, jak se na ruský trůn dostal zběhlý mnich Griška Otrepjev, jenž předstíral, že je synem cara Ivana Hrozného Dimitrijem, který ve skutečnosti jako devítiletý chlapec zahynul za podivných okolností v ugličském klášteře, je u nás dosti známý ze školních výkladů v oboru světových dějin. Dostalo se mu i několikerého literárního či hudebního zpracování (např. Dvořákova opera Dimitrij). „Tento příběh přetavil do podoby historického dramatu u nás dosud neznámý (a dlužno říci, že bohužel neznámý) polský spisovatel Adolf Nowaczyński, který byl v době svého života velmi populární a zároveň i velmi kontroverzní osobností. Velmi ostře se vyjadřoval proti mytizaci polské historie, proti tomu, aby polský národ opíral svou budoucnost jen o minulé legendy, místo o pozitivní práci na modernizaci a zušlechťování svého života ve všech jeho projevech,“ přibližuje autora dramaturg Ladislav Slíva.unnamed (3)

 

Hra Car Samozvanec pojednává o podílu polské šlechty a vojáků na falešné hře, hrané jen kvůli rozšíření polského vlivu do Ruska a kořisti, která z toho může být. Ale Car Samozvanec nepostrádá ani souvztažnost s naší dobou: Dimitrijovo tažení vede ke konfliktu dvou odlišných kultur a způsobů života. I jakkoli jsou Lžidimitrijovy snahy o modernizaci a kultivaci ruského života jistě chvályhodné, o jejich špatném konci nerozhodla jen carova vládcovská nedůslednost a vrtkavost, ale i to, že sem byly vneseny na hrotech zbraní. „A to u těch, kterým je něco vnucováno zvenčí pouhou silou, i když motivovanou dobrým úmyslem, budí nejméně stejně silnou negativní reakci. Zákon akce a reakce nefunguje pouze ve fyzice, ale i v tomto střetu kultur. A je jedno, zda se tak děje v 17. nebo v 21. století,“ pokračuje Ladislav Slíva.

Národní divadlo moravskoslezské inscenaci uvádí v české premiéře v režii hostujícího polského režiséra Andrzeje Celińského. Souběžně se věnuje divadlu i filmu, točí především filmy dokumentární. Jeho snímky se dočkaly mnoha prestižních ocenění: dílo Děti ze stanice Leningradská o chlapeckých prostitutech v Moskvě bylo nominováno na Oscara za nejlepší dokumentární film. Divadlu se věnuje v Polsku i v České republice, v Ostravě režíroval také v Divadle Petra Bezruče a v Komorní scéně Aréna. V NDM dosud uvedl Pána Polštářů Martina McDonagha (2005) a Nebezpečné vztahy Christophera Hamptona (2008). „Soubor činohry NDM je jeden z nejskromnějších a nejtalentovanějších souborů, s jakým se mi poštěstilo v životě pracovat. Navzdory mé slabší znalosti jazyka necítím žádnou komunikační bariéru. Zkušenost a profesionální zdatnost herců jim vždy dovolí vyvodit z mých jazykově nedokonalých výpovědí podstatu hereckého úkolu. Výraznost, profesionalita a kreativnost souboru a svědomitost technických pracovníků, to jsou důvody, pro které se sem již potřetí vracím, s nadějí, že prožiji další zajímavé umělecké dobrodružství,“ říká o spolupráci režisér.5

Ke spolupráci s NDM byl Andrzej Celiński přizván také z toho důvodu, že inscenaci uvádí divadlo jako druhý díl volného činoherního cyklu „Sousedé“, kdy v průběhu čtyř sezón představuje činohra NDM každý rok jednoho režiséra či režisérku ze sousedního státu s inscenací textu, který je pro jeho kulturu či pro současnou náladu a situaci v zemi příznačný. „Volba Cara Samozvance je volba typicky polského příběhu, ukazujícího širokou škálu národních rysů a zároveň i věčný ‚polský problém‘, jímž je koexistence s velkým, kulturně odlišným sousedem – Ruskem,“ dodává Celiński.

V  kostýmech a  na  scéně Marty Roszkopfové se mohou v hlavních rolích diváci těšit na  mladého herce Davida Janoška (členem souboru je od sezóny 2015/2016), Ladu Bělaškovou, Lucii Končokovou, Pavla Cisovského, Víta Rolečka, Vladimíra Čapku, Davida Viktoru, Tomáše Jirmana a mnohé další. Se všemi carovými strážci a moskevským lidem se na scéně Divadla Jiřího Myrona objeví třicítka herců!

Česká premiéra historického dramatu Car Samozvanec se koná 26. ledna v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

NM, foto: NDM