Dnes vyhlásila Herecká asociace v Praze nominace na prestižní divadelní Ceny Thálie za uplynulou sezónu. Umělci působící v souborech Národního divadla moravskoslezského získali čtyři úzké a tři širší nominace, jasná je už cena za celoživotní mistrovství.
Sopranistka JANA SIBERA zaujala porotu Cen Thálie výkonem v roli Manon ve stejnojmenné opeře Julese Masseneta, NATALIA ADAMSKA a FRANCESCO FASANO si nominace vytančili rolemi Carmen a Dona Josého v baletu Carmen a HANA FIALOVÁ přesvědčila jako Áda Harrisová v muzikálu Květiny pro paní Harrisovou. Thálii za celoživotní mistrovství v činohře v říjnu v Praze převezme emeritní členka činohry NDM VERONIKA FOREJTOVÁ.
(Širší nominace jsou v závěru TZ)
Ředitel NDM Jiří Nekvasil netajil radost a zdůraznil mimořádné příležitosti, které ostravské divadlo umělcům dává. „A oni je vrchovatě zúročují,“ chválí. (Komentáře ředitele k jednotlivým nominacím jsou přímo u umělců)
JANA SIBERA – opera
Massenetovu Manon zpívala Jana Sibera vůbec poprvé, na Cenu Thálie byla pěvkyně nominována už potřetí. „Nominace na Thálii mně udělala obrovskou radost! Manon je určitě jedna z mých životních rolí a jsem nesmírně vděčná Národnímu divadlu moravskoslezskému za tuhle nádhernou příležitost,“ řekla. Sopranistka – od roku 2012 stálá sólistka Opery pražského Národního divadla – má přitom na kontě už dvě nominace a obě jsou za role v divadlech v Moravskoslezském kraji: Nominována byla za roli Ophélie v opeře Hamlet od Ambroise Thomase, tu zpívala u nás v NDM (premiéra 2016), a Violetty Valéry ve Verdiho La traviatě (2020) ztvárněné na jevišti Slezského divadla Opava.
„Mám velkou radost z nominace pro Janu Siberu – role jí sedla a přišla v pravý čas! V její postavě Manon je dívčí půvab a zároveň obrovská umělecká zralost. A také bych rád připomněl, že Jana má
třetí nominaci, zároveň už druhou za roli v naší opeře,“ řekl ředitel NDM a zároveň režisér Manon Jiří Nekvasil.
https://www.ndm.cz/cz/osoba/1738-sibera-jana.html
NATALIA ADAMSKA, FRANCESCO FASANO – balet
Taneční porota Cen Thálie ocenila skvělé výkony Natalie Adamské a Francesca Fasana v naší baletní novince Carmen. Mladý český choreograf Jiří Pokorný vytvořil originální dynamické dílo na hudbu Georgese Bizeta a Rodiona Ščedrina přímo pro soubor baletu NDM. Oběma protagonistům dal jejich první velké sólové party vůbec – tančili Carmen a Dona Josého. Výběr to byl přitom spontánní – role dostali už při prvních zkouškách. Oba jsou nadšeni, cítí se poctěni, že se ocitli ve společnosti nejlepších tanečníků z českých divadel. „Pro mne byla nominace opravdu překvapením! Jsem moc rád, že jsem mohl potěšit diváky a zároveň mou práci ocenili i odborníci. Choreograf Jiří Pokorný ve mně od začátku věřil a stále mne během zkoušek Carmen posouval jak profesně, tak lidsky. Vždycky na něho budu vzpomínat s láskou,“ netajil radost i dojetí Francesco Fasano.
Slovo ředitele Nekvasila: „Francesco a Natálka dostali vůbec první tak velkou taneční příležitost a hned vrchovatě naplnili očekávání choreografa Jiřího Pokorného. Kromě taneční bravury dali oba do svých postav i obrovský osobní vklad a je to znát. Balet Carmen je také díky nim prostě skvělý!“
CV obou zde https://www.ndm.cz/cz/osoba/8674-adamska-natalia.html https://www.ndm.cz/cz/osoba/12206-fasano-francesco.html
HANA FIALOVÁ – muzikál
Na kontě má už třetí nominaci na Cenu Thálie. První získala za roli Marguerite ve stejnojmenném muzikálu (za rok 2010), druhou už v cenu proměnila – dostala ji za roli Edith Piaf v muzikálu Évy Pataki Edith a Marlene (rok 2014). Inscenace se letos dočkala televizního zpracování – záznam odvysílala v květnu ČT art – a po téměř 10 letech měla na jaře derniéru.
Dílo Rachel Wagstaff a Richarda Taylora je ryze současné. Květiny pro paní Harrisovou vypráví příběh dobrosrdečné posluhovačky Ády, která si jede z Londýna do Paříže splnit sen – ráda by měla šaty od Diora z modelové kolekce haute couture. Na cestě potká spousty lidí, jimž ovlivní životy… „Nominaci jsem nečekala, nějak jsem na to v tom covidovém vzduchoprázdnu posledních
dvou let vůbec nemyslela. Kdybych se vrátila v čase, tak nominace na Thálii za Marguerite byla velké překvapení a měla jsem fakt velikou radost, ani jsem o tom nesnila! U té Piafky (nebudu pokrytec) jsem nominaci tak trochu čekala, byla to nádherná inscenace a skvěle udělaná. A byla z toho nakonec i Cena Thálie! Áda nemá v muzikálu Květiny pro paní Harrisovou nějakou velkou zpívanou árii, není tak dominantní. Za nominaci jsem samozřejmě moc ráda, je příjemné, že naše ostravské divadlo má takové úspěchy a je oceňováno diváky i odbornou veřejností. A doufám, že k nám diváci budou zase hodně chodit!“
„Haně Fialové jsme muzikál Květiny pro paní Harrisovou doslova vybrali na míru: Sentimentální příběh Ády Harrisové přišel poté, co z velkého jeviště Divadla Jiřího Myrona pomalu odcházela Edith a Marlene. Za roli Edith Piaf má už Hana Fialová Cenu Thálie a jsem rád, že si porota všimla jejího přesvědčivého výkonu v roli, která na rozdíl od Edith nemá tak velká sóla a není na jevišti tak dominantní,“ řekl ředitel NDM Jiří Nekvasil.
https://www.ndm.cz/cz/osoba/347-fialova-hana.html
VERONIKA FOREJTOVÁ
Dlouholetá členka činohry NDM, Thálie za celoživotní mistrovství
„Když jsem se dočetla v dopise Herecké asociace, že se rozhodli udělit mi cenu za celoživotní mistrovství v činohře, vypadl mi dopis z ruky a nevěřila jsem, že jde o mě. Myslela jsem, že je to nějaký omyl nebo vtip. A hned pak mě napadlo: Co já si vezmu na sebe?“ řekla s humorem sobě vlastním Veronika Forejtová a pokračovala: „Potěšilo mě to, samozřejmě. Ale je mi líto, že se toho nedožil manžel. Ten by z toho měl možná větší radost než já, vždycky byl na mě hrozně pyšný.“ (pozn. Zdeněk Forejt, také dlouholetý člen činohry NDM)
Veroniku Forejtovou mohou ještě diváci NDM vidět v komediích Habaďúra a Donaha! (Hole dupy), hrála matku kancléře v Havlově Odcházení. Dnes je nadšenou divačkou našeho baletu – má nejraději moderní tanec (chtěla se původně baletu věnovat, ale nakonec se rozhodla pro herectví).
Komentář ředitele NDM Jiřího Nekvasila: „Veroniku Forejtovou jsem poprvé viděl jako divák u Bezručů ještě před listopadem 1989, poté jsem měl to potěšení v roce 1994 režírovat v činohře Státního divadla v Ostravě Naše městečko, kde hrála skvěle i se svým manželem Zdeňkem. Vždycky jsem obdivoval její jevištní energii a elán a jsem rád, že ji naši diváci stále mohou vidět v našem divadle.“
TŘI ŠIRŠÍ NOMINACE:
PAVOL KUBÁŇ – Zásnuby ve snu (Kníže) – opera Hanse Krásy v režii Jiřího Nekvasila (cyklus Opery terezínských skladatelů)
MICHAELA VÁPENÍKOVÁ – Coppélia (Svanilda) – balet choreografa Giorgia Madii s hudbou Léa Delibese https://www.ndm.cz/cz/osoba/1079-vapenikova-michaela.html
(Michaela vloni z angažmá NDM odešla, věnuje se pedagogické činnosti)
TOMÁŠ SAVKA – Květiny pro paní Harrisovou (Albert Harris / Markýz de Chassagne) – muzikál Rachel Wagstaff a Richarda Taylora (viz výše autoři i děj u Hany Fialové) https://www.ndm.cz/cz/osoba/5239-savka-tomas.html
(ab)