V březnovém vydání časopisu Centrum městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz se radnice chlubí svými úspěchy za uplynulé čtyři roky. Cílem každé městské vlády by měl být stavební a investiční rozvoj, na který byla v období ekonomického růstu velká šance. Tento rozvoj se razantně projevil ve všech velkých městech Česka a taky ve velkých městech polského Slezska jakými jsou Wroclaw nebo Katowice. V ostravském centru ale dnes „chcípnul pes“. Přitom historické centrum patřilo kdysi k nejnavštěvovanějším místům Ostravy.
V našem centrálním obvodu v posledních sedmi letech situace poněkud jiná. S výjimkou Nové Karoliny nebylo za posledních sedm let vydáno významné stavební povolení. Provedete-li zahraničního návštěvníka po centru, když vidí ty ohyzdné proluky, ptá se, kdy u nás skončila válka. Zatímco jiná města investory hledají (a proto nás třeba Brno či Katowice trumfují), v Ostravě se investoři likvidují. Za dané období lze odhadnout hodnotu nejvýznamnějších zmařených investic na 5 mld Kč + cca 1500 zmařených nových pracovních míst.
Jak se likviduje investor?
Rady městských obvodů mají v rukou ty nejmocnější nástroje – souhlasy s umístěním staveb, s umístěním přípojek inženýrských sítí a zpochybnění závazků k vybudování parkovacích stání. Konkrétní příklady:
Textilia-Ostravica – Amadeus Real v srpnu 2010 ( bývalou radou) dostal souhlas s umístěním stavby. Jenže nová rada v lednu 2012 tento souhlas zrušila. Zrovna ve chvíli, kdy investor dostal garanci bankovních úvěrů. Výsledný stav je „ozdobou“ Ostravy dodnes. Hotel Campanile + Premiere Classe- Neudělení povolení pro plynovou přípojku CB Centrum (Nordica 2) – Údajná nedostatečná kapacita okolních komunikací New Amsterdam Office – Nedostatek parkovacích míst. Investorovi bylo uloženo vybudovat sedmi(!)podlažní podzemní parkoviště. Dům na Gorkého ulici- Kombinace všech předešlých námitek.
K tomu lze jen dodat, že každý z investorů musel splnit povinnost garance parkovacích míst ze zákona. Což všichni splnili. Nabízí se otázka – když radnici MOaP tolik záleží na parkování, proč za sedm let nepostavila jediný podzemní či nadzemní parkovací dům? Proč byl rozbit integrovaný parkovací systém? Proč jsou vymýšleny nesmyslné dopravní projekty/tunel pod Místeckou ulicí/ které nelze stejně realizovat? Následky těchto nepovedených věcí jsou fatální, a je otázka, zda-li jsou napravitelné. Nepokusit se o to, by pochopitelně bylo osudné.
Ing. Miroslav Svozil, předseda klubu ODS v zastupitelstvu MOaP