HRAČKY I PŘÍRODA DÁVAJÍ ZA VYUČENOU ZLOSTNÉMU DÍTĚTI

Foto: Levková Karolína v pohádkové opeře Maurice Ravela Dítě a kouzla. Autor: Martin Kusyn

Po vynucené odmlce navazuje opera Národního divadla moravskoslezského na společný projekt s Fakultou umění Ostravské univerzity –  projekt OPERNÍ AKADEMIE OSTRAVA. Studenti zpěvu spolu s profesionály ze souboru zkoušejí v podmínkách profesionálního divadla pro únorovou premiéru jednoaktovou pohádkovou operu Maurice Ravela Dítě a kouzla.

 

Maurice Ravel (1875–1937) stihl za svůj život zkomponovat jen dvě opery: Španělskou hodinku (1911) a Dítě a kouzla (1925). Nicméně obě „znamenají jedinečný příspěvek do pokladnice světového umění“, jak podotýká Oxfordský slovník opery. Lyrická fantazie o dvou částech Dítě a kouzla (L’Enfant et les Sortilèges) je navíc jedním z těch výjimečných hudebních děl, díky němuž může dětský divák poprvé objevit čaromoc vážné hudby a opery. Také proto uvádíme operu v českém jazyce.

 

Fantazijní, pohádkový svět příběhu opery i samotné Ravelovy hudby je dle mého názoru povedenou dramaturgickou volbou v rámci unikátního společného projektu Operní akademie Ostrava. Námět opery je věnovaný především dětem, ale i jejich rodičům či prarodičům. Je to lyrický, fantazijní kus, který i dospělým vrací dětský pohled na svět. Věci, hračky, knihy, rostliny, zvířata v domě i na zahradě tu ožijí a začnou se bouřit proti zlobivému dítěti, které je ničí a ubližuje jim. Ožívají zde například pohovka a křeslo, čajový šálek a konvice nebo také pastýři a pastýřky z tapety na zdi. Své místo tu má okřídlený hmyz, ptáci, žáby, ale i strom a pohádkové postavy. Nechybí tu ani důležité poučení na závěr, kdy dítě lituje svého chování a dává vše do pořádku,“ přiblížila výběr titulu Eva Dřízgová-Jirušová, dlouholetá sólistka opery NDM a garantka programu Operní akademie Ostrava, vedoucí katedry sólového zpěvu FU OU. Studentům zpěvu podle ní nabízí pohádkové dílo také velkou míru interpretační fantazie a svobody.
Ravelova hudba je zprvu stejně rozjívená jako sám chlapec, ale v případě přírody se divák dočká i neskonale něžných a cituplných motivů. Ravelův kompoziční styl neomezeně přechází od Bacha přes foxtrot, ragtime, polku a valčík až ke gershwinovskému pojetí jazzu.

 

Miluji pohádky a nadsázku, fantaskní výjevy a humor, tragično i lásku, pravdu i slzy, jsem v této kratičké opeře naprosto ve svém živlu,“ vyznává se režisér Juraj Čiernik, pro kterého je Ravelova opera po Johnsonově Čtyřnotové opeře už druhým dílem, které pro Operní akademii Ostrava připravuje.

 

Účinkují sólisté i hosté opery NDM a studenti zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity za klavírního doprovodu Michala Bárty a Martina Pančochy v hudebním nastudování Paola Gatta.

 

Roli zlobivého chlapce ztvární v alternaci studentky Lenka Kurková, Karolína Levková a Isabela Ufrlová. Se studenty vystupují/alternují sólisté opery NDM Anna Nitrová, Václav Morys a Eva Dřízgová-Jirušová. Kompletní obsazení je na webu www.ndm.cz.

(nm)