Ostravské Dolní Vítkovice (DOV) jsou jednou z největších institucí neformálního vzdělávání v ČR. Známý cíl milovníků industriální historie a architektury dokázal do této chvíle zaujmout hravými a neformálními vzdělávacími programy téměř 422 tisíc dětí z mateřských, základních i středních škol.
„Do dneška se uskutečnilo skoro 14 tisíc vzdělávacích programů, proběhly stovky projektových dnů a výjezdů. Jen za právě končící školní rok 2023/2024 se do výuky pod hlavičkou Dolních Vítkovic zapojilo 21 600 žáků,“ říká ředitelka DOV Renata Červená. Od roku 2013, od kdy se statistika počítá, se podle ní navíc velmi zásadně změnily požadavky na interaktivní programy. Dnešní generaci dětí vybavenou přístupem na sociální sítě, virtuální realitou a umělou inteligencí není snadné zaujmout. „Musíte kombinovat, užívat nejmodernější techniku a dát dětem a náctiletým prostor pro vlastní kreativitu,“ míní ředitelka Červená.
Loni se v DOV dětem pravidelně věnovalo 20 převážně vysokoškolsky vzdělaných lektorů – jak interních, tak externích. Pro své „studenty“ připravili například programy „Robot Ozobot“ nebo „Blue-bot“ se zaměřením na IT a robotiku. Při ovládání Blue-bota získali žáci poznatky o tom, co jsou to algoritmy a jak jsou implementovány jako programy v digitálních zařízeních. Děti se učily vytvářet a ladit jednoduché programy, procvičovaly si logické uvažování.
V bloku „3-2-1- start!“ žáci nejdříve sledovali animovaný film, pak si společně vyzkoušeli sestavit raketu a vydali se do vesmírné expozice, kde si zblízka prohlédli planetu Zemi a Měsíc. V rámci biologie se děti pro změnu dostaly do fascinujícího světa mikroorganismů, kde se naučily základní laboratorní techniky a pozorování mikroskopem, viděly třeba jednobuněčné organismy a jejich projevy. To všechno v moderně vybavené přírodovědné laboratoři. V nabídce DOV ale nechyběly ani zábavné výukové bloky pro pochopení fyziky a chemie. Samozřejmostí jsou také programy pro rozvoj výtvarných nebo pracovních schopností a dovedností.
„Učitelé oceňují náš individuální přístup k dětem. Téma je vedeno kreativní a zábavnou formou, rozvíjí kritické myšlení a podněty k diskuzi. Máme laboratoř jak chemickou, tak biologickou, dílny na rukodělné činnosti, kde děti pracují s různými materiály včetně dřeva. Mohou si také prohlédnout názorné ukázky v expozicích Světa techniky. Líbí se jim 3D kino a naše science show. Pravidelně pořádáme tematické dny, workshopy a přednášky se zaměřením na různé oblasti vědy a techniky. Přes prázdniny programy znovu vylepšíme a rozšíříme,“ upřesňuje ředitelka úseku vzdělávání a expozic DOV Eliška Kulová.
Vzdělávání dětí by v Dolních Vítkovicích nemohlo být realizováno bez finanční podpory. Svým malým i větším obyvatelům na výuku finančně přispívají města Ostrava, Havířov, Frýdek – Místek, Bohumín a Opava. „Osvíceného přístupu představitelů měst si neskutečně vážím. Silnou podporu máme také z Moravskoslezského kraje. Sama na malý úvazek učím na gymnáziu. Pro studenty jsem člověk z praxe. Podle mě vítají jakoukoliv další formu výkladu, oživení látky i občasnou změnu prostředí. Zlepšuje to i vztahy a celkové naladění třídy. Takovému přístupu proto velmi fandím,“ dodává ředitelka DOV.
Pravidelné vzdělávací aktivity začaly v Dolních Vítkovicích už v roce 2013. Do statistiky neformálního vzdělávání nejsou započítávány volnočasové návštěvy dětí s rodiči. „Pokud bychom je připočítali, jsme určitě vzdělávací institucí s milionem absolventů,“ usmívá se ředitelka Červená.
(nm)