2. leden 1931
Dne 2. ledna 1932 referoval ostravský o tisk, že po necelých dvou letech stavebních prací bylo do provozu uvedeno tzv. Nové prádlo (úpravna uhlí) na koksovně Karolina. Dispoziční projekt objektu vypracovala firma Gröppel z Bochumi, podrobné plány zhotovily Vítkovické železárny, vlastní stavbu provedla slezskoostravská firma Bratři Špačkové a moravskoostravská firma „M.O.K.“ (Moravsko-Ostravsko-Karvinská stavební společnost). Budovu prádla představoval dominantní železobetonový objekt, který se tehdy se svou výškou necelých padesáti metrů zařadil k právem nejvyšším budovám ve městě. Protože se stavělo v území dotčeném důlní činností, měl tento objekt důkladné, až čtyři metry hluboké základy, spočíval na pilotech a na 1,6 metrů vysoké žebrované železobetonové desce. Nové prádlo bylo schopno upravit až 4800 tun uhlí denně a mohlo přijímat uhlí ze všech sousedních dolů. Provoz koksovny byl ukončen v roce 1984, přičemž na demolici samotného prádla došlo až o pět let později.
3. leden 1936
V pátek 3. ledna 1936 přinesl list České slovo zprávu o technických novinkách u ostravského krajského a okresního soudu. Zatímco u krajského soudu byly dvě hlavní pokladny opatřeny poplašným zařízením, napojeným na strážnici sousední věznice, u okresního soudu byl zprovozněn moderní psací stroj, upravený speciálně na zapisování do pozemkových knih. Tento stroj nezapisoval na papír navinutý na válci, jak je to u klasických psacích strojů obvyklé, jeho písmena dopadala kolmo dolů přímo na stránky pozemkové knihy. Jednalo se o velmi nákladné zařízení v ceně 16 000,- Kč, které bylo k dispozici dosud jen v Praze.
4. leden 1948
V neděli 4. ledna 1948 byla v Ostravském muzeu otevřena II. členská výstava zdejšího klubu fotografů-amatérů. Úvodním slovem ji zahájil předseda klubu Bedřich Bičiště (povoláním báňský úředník), který si posteskl, že populární ilustrované časopisy dávají přednost snímkům profesionálních fotografů, zatímco amatéři jsou přehlíženi. 114 vybraných záběrů, které pořídili členové klubu nejen na Ostravsku, ale i v zahraničí, mělo tak mj. prokázat vysokou kvalitu amatérské tvorby. Výstava se dočkala pozitivních ohlasů u veřejnosti i v tisku, bylo dokonce konstatováno, že úroveň vystavených snímků je nadprůměrná.
Zpracoval: Archiv města Ostravy
(ab)