4. březen 1962
Dne 4. 3. 1962 zemřel v Praze operní dirigent, klavírista, houslista, hudební publicista a pedagog Zdeněk Chalabala (narodil se 18. 4. 1899 v Uherském Hradišti). Během svého života působil jako operní dirigent, později šéfdirigent na divadelních scénách v Praze, Ostravě, Brně, Bratislavě a Moskvě. Propagoval především českou, slovenskou a ruskou operu, založil Slováckou filharmonii (1924). Během svého působení v Praze pracoval také jako významný hudební publicista. Po roce 1945 přišel do Ostravy, kde působil do roku 1947. Při opravách válkou poškozené budovy ostravského divadla (dnes divadlo Antonína Dvořáka) prosadil účelné úpravy interiérů, především hlediště. V Ostravě nově nastudoval české opery skladatelů B. Smetany a A. Dvořáka. V roce 1958 mu byl udělen titul národní umělec. Jeho jméno nese dnes ulice v místní části Bělský Les, která je součástí ostravského městského obvodu Ostrava-Jih.
5. – 7. březen 1959
Ve dnech 5.- 7. března 1959 se Ostrava stala poprvé dějištěm světového šampionátu v ledním hokeji. Turnajová utkání viděli diváci také v Praze, Bratislavě, Brně, Kladně, Kolíně, Mladé Boleslavi a Plzni. Na ostravském zimním stadionu Josefa Kotase se odehrálo šest utkání základní skupiny C, tvořené týmy Švédska, Finska, Itálie a Spolkové republiky Německo. Boje základní skupiny zhlédlo na stadionu přibližně 30 tisíc diváků. V poslední hrací den proběhla u předsedy městského národního výboru Josefa Kotase návštěva účastníků mistrovství světa, vedená viceprezidentem Mezinárodní hokejové federace Rudolfem Eklöwem, který šampionát na ostravském ledě také osobně zahajoval.
10. březen 1943
Dne 10. 3. 1943 přinesl ostravský tisk České slovo informaci o tom, že již rok jezdí ženy jako průvodčí v tramvajích Společnosti moravskoostravských místních drah. Ženy tak v březnu 1942 nastoupily na původně pracovní místa mužů. V práci se osvědčily a během jednoho roku jich zaměstnání u dopravního podniku našlo více než sto. Uniformované ženy si osvojily celou řadu dovedností, ke kterým patřila znalost tarifů, cen jednotlivých úseků, mimořádných jízdenek, nočních jízd, poplatků za malé a velké balíky, kočárky a kola. Dále uměly odpojit a připojit vozy, zabrzdit a odbavit soupravy vozů. S cestujícími se musely domluvit česky a německy a v neposlední řadě se po nich požadovalo, aby byly k cestujícím přívětivé, ochotné, pohotové a stále byly v dobré náladě.
Zpracoval: Archiv města Ostravy
(ab)