Kalendárium města Ostravy na 16. týden od 17. do 23. dubna

Kalendárium historických událostí města Ostravy od 17. do 23. dubna.

19. duben 1945

Poté co K. H. Frank vyhlásil na začátku dubna 1945 území Moravské Ostravy a poltického okresu Frýdek za bojovou oblast, vydal 19. dubna jeden ze svých posledních výnosů pro Ostravsko, jímž nařídil okamžité provedení plánu spálené země – ARLZ (Auflockerung-uvolnění, Räumung-vyklizení, Lähmung-ochromení, Zerstörung-zničení), tedy zničení všech dopravních, spojovacích, průmyslových a zásobovacích objektů, jichž by mohl použít nepřítel. Okamžitě mělo být přikročeno k realizaci etapy R spočívající v odvozu veškerého použitelného výrobního materiálu a hodnot. To naráželo na nepřekonatelné dopravní potíže, neboť v dubnu se již začala hroutit železničním doprava. Tak se nacistům z etapy R podařilo na Ostravsku uskutečnit jen minimum. Daleko úspěšnější byli při realizaci etapy Z spočívající v úplné destrukci zařízení, strojů, přístrojů, celých objektů a dopravních zařízení.

21. duben 1858

Dne 21. dubna 1858 se ve Frýdku v rodině tkalce narodil Johann Hadaszczok, středoškolský profesor, spisovatel a průkopník turistiky. Po studiu na Vysoké škole technické ve Vídni (1875-1878) a zkoušce způsobilosti pro vyučování matematice a deskriptivní geometrii se v r. 1883 stal suplentem na zemské vyšší reálce v Moravské Ostravě a od r. 1886 jejím profesorem. Vyučoval rovněž tělesnou výchovu a na škole působil jako knihovník a archivář. V r. 1893 spoluzakládal ve Frýdku turistický spolek Beskidenverein a po přenesení sídla do Moravské Ostravy se stal místopředsedou spolku a posléze jeho předsedou. Podílel se na výstavbě turistické útulny arcivévody Albrechta na Lysé hoře otevřené v r. 1895 a inicioval také vybudování turistické útulny na Slavíči, která nesla jeho jméno. J. Hadaszczok zemřel nečekaně 23. září 1895 v Moravské Ostravě.

22. duben 1992

Dne 22. dubna 1992 začala z mošnovského letiště létat pravidelná letecká linka mezi Ostravou a Vídní, kterou provozovala společnost Air Vítkovice. Letadlo s kapacitou 17 pasažérů létalo v pondělí, středu a pátek dvakrát denně v obou směrech. Jednosměrná jízdenka stála 6000 Kč. Linka patrně nebyla v provozu dlouho. Letecké spojení s Vídní fungovalo již za příznivější cenu s krátkou přestávkou znovu mezi lety 2006-2013.

Zpracoval: Archiv města Ostravy

(ab)