2. červenec 1917
V důsledku stupňující se nespokojenosti mezi dělníky Vítkovických železáren i horníky z ostravských dolů a zhoršující se válečné zásobovací situace došlo k protestům obyvatelstva před radnicí ve Vítkovicích, které přerostly v rabování okolních obchodů. Při střetu s přivolaným vojskem dva lidi zemřeli a tři dělníci podlehli zraněním po převozu do nemocnice. Pohřeb obětí o čtyři dny později se proměnil v masovou demonstraci asi 30 tisíc dělníků. Tyto tzv. hladové bouře se postupně rozšířily také do Hulvák, Mariánských Hor, Přívozu, Moravské Ostravy, Polské Ostravy, Muglinova, Heřmanic, Hrušova, Kunčic a Kunčiček a trvaly až do 14. 7. Docházelo při nich k dalšímu rabování i ztrátám na životech. Vídeňská vláda vyslala na Ostravsko vojenské posily a nad regionem vyhlásila stanné právo.
3. červenec 1864
Před 160 lety se v dnešním východoslovenském městě Humenné narodil PhDr. Jakob Spira, dlouholetý rabín židovské obce v Moravské Ostravě, druhé největší na Moravě. Prošel školením v zemském rabínském semináři a studoval na univerzitě v Budapešti, kterou absolvoval v roce 1891. Přes jihomoravský Bzenec přišel do Moravské Ostravy, kde se k 1. 7. 1894 ujal řízení rabinátu a v této funkci nakonec setrval až do své smrti. V určitých obdobích plnil rabínské povinnosti i v dalších obcích moravskoslezského regionu, zejména ve Frýdku a v Místku. Byl členem správní rady Sdružení rabínů Moravy a Slezska a působil rovněž v Zemském svazu židovských náboženských obcí na Moravě. Významně se angažoval v politickém a spolkovém životě ostravských Židů. Vyučoval židovské náboženství na ostravských středních školách a působil v německé místní školní radě. Zemřel v Moravské Ostravě 2. 5. 1942.
6. červenec 1984
Toho dne před 40 lety byl v 11 hodin dopoledne slavnostně zahájen provoz na poslední dokončené části dnešních Svinovských mostů. Důležitá dopravní stavba přemostění řeky Odry a železnice mezi Novou Vsí a Svinovem probíhala už od roku 1976 a byla součástí rozsáhlé modernizace tehdejší Gottwaldovy třídy (dnes 28. října – Opavská), spojující centrum Ostravy s Porubou. Nové mosty byly vyprojektovány severně od původní trasy komunikace v oblouku o poloměru 3 800 metrů. Přemostění dráhy o rozpětí 144 metrů mělo tři pole a na svinovské straně navazovalo na estakádu tvořenou dalšími šesti poli o celkové délce 140,4 metrů. Stavbu prováděl ostravský závod Dopravních staveb, n. p., Olomouc a její dokončení bylo propagačně využito v rámci každoročních oslav tzv. Dne stavbařů.
Zpracoval: Archiv města Ostravy
(ab)