Kalendárium historických událostí města Ostravy od 28. srpna do 3. září.
30. srpen 1908
Toho dne zemřel v Hinterbrühlu nedaleko Vídně komerční rada Anton Himmelbauer. Významný ostravský průmyslník a majitel chemické továrny se narodil 2. 3. 1841 v dolnorakouském Stockerau. Pocházel z rodiny výrobců mýdla, svíček a jiných produktů z živočišných a rostlinných tuků. Když jeho otec založil v roce 1866 v Moravské Ostravě továrnu na výrobu ceresinu, parafínu, petroleje a mazadel, převzal její řízení a trvale se usadil ve městě. V letech 1870–1879 zasedal v moravskoostravském obecním výboru, stál v čele zdejšího Konstitučního spolku, sdružujícího německé liberály, a byl rovněž jmenován čestným občanem města. V Moravské Ostravě se mu narodili tři synové a dcera. Poté, co řízení ostravské továrny předal mladší generaci, přesídlil do Vídně, kde se jako senior rodu ujal vedení celé rodinné firmy. Himmelbauerové podnikali na Ostravsku až do roku 1945.
1. září 1923
Přesně sto let uplynulo od chvíle, kdy byl prof. Alois Adamus jmenován do funkce městského archiváře a tím byly položeny základy současného Archivu města Ostravy. Městský archiv byl zpočátku společně s muzeem organizačně začleněn do referátu XIV městského úřadu Moravské Ostravy, k jehož povinnostem náleželo vyřizování archivních záležitostí, bádání o dějinách města, správa a pořádání starších registratur a archivní knihovny, vedení obecní pamětní knihy, správa městského muzea a sběr významných historických památek. Většina uvedených úkolů tvoří stěžejní náplň činnosti městského archivu do dnešních dnů. V roce 1952 došlo k jeho osamostatnění a oddělení od muzea, od roku 1960 je jeho sídlem budova bývalé radnice v Přívoze a roku 1969 byl oficiálně přejmenován na Archiv města Ostravy.
2. září 1912
Nově založená společnost Slezských zemských drah zahájila provoz na místní dráze z Polské Ostravy do Michálkovic. Počáteční plány na její zřízení spadaly už do roku 1907, kdy obec Polská Ostrava získala koncesi k předběžným pracím a kdy bylo zadáno vypracování projektu elektrotechnickému závodu Františka Křižíka v Karlíně. Veškerá práva později převzala slezská zemská samospráva a výstavba dráhy započala v roce 1911. Úzkorozchodná trať v délce 5,2 km začínala u dnešního Mostu Miloše Sýkory a dále vedla přibližně v trase dnešních ulic U Staré elektrárny, Michálkovické a Čs. armády až k jámě Michal v Michálkovicích. Provoz na místní dráze byl ukončen na přelomu let 1953/1954, kdy jej nahradila trolejbusová doprava.
Foto: Budova radnice v Mariánských Horách na rohu dnešních ulic Přemyslovců a Václavské se po vzniku Velké Ostravy stala v letech 1924–1931 prvním sídlem městského archivu.
Zpracoval: Archiv města Ostravy
(ab)