Kalendárium historických událostí města Ostravy od 2. října do 8. října.
2. 10. 1853
Dne 2. 10. 1853 se v Berouně narodil důlní inženýr, báňský inspektor a odborný pedagog Václav Červinka. Po studiích na vysoké technické škole v Praze absolvoval Báňskou akademii v Příbrami. V roce 1878 nastoupil u Severní dráhy Ferdinandovy v Moravské Ostravě, kde působil téměř půl století. Vynikal zejména jako odborník v oboru báňského měřictví. Vyučoval 33 let na Horní škole v Moravské Ostravě, vychoval několik generací báňských úředníků a dozorců. Spolu s Josefem Hýbnerem a Karlem Čížkem patřil k nejdéle sloužícím pedagogům této střední odborné školy. Byl zaníceným českým vlastencem, účastnil se všech národních aktivit na Ostravsku na přelomu 19. a 20. stol, stal se členem četných českých spolků (Občanská beseda, dobročinný spolek Dobromila, pěvecký spolek Lumír ad.). Až do své smrti žil v Polské, respektive Slezské Ostravě, kde 30. dubna 1936 zemřel.
2. 10. 1923
Dne 2. 10. 1923 se na slezskoostravské radnici konala porada o zřízení Velké Slezské Ostravy. Porady se zúčastnili zástupci Slezské Ostravy, Hrušova, Muglinova, Michálkovic a Radvanic. Došlo k volbě zvláštního přípravného výboru, který se měl spojením obcí zabývat a uvést v soulad zejména hospodářské poměry jednotlivých obcí. Šlo o reakci na již schválený vznik Velké Moravské Ostravy sloučením 7 moravských obcí (Moravská Ostrava, Vítkovice, Přívoz, Mariánské Hory, Zábřeh nad Odrou, Hrabůvka a Nová Ves) k 1. 1. 1924. Přípravy spojení slezských obcí padly kvůli pozdějšímu nesouhlasu Radvanic a Muglinova. Slezské obce se staly součástí Moravské Ostravy až v roce 1941.
7. 10. 1973
Dne 7. 10. 1973 se uskutečnil první ročník automobilového mistrovství ČSSR na novém silničním okruhu ve Vítkovicích. Více než 20 000 diváků lemovalo trať vedoucí po Místecké a Rudné ulici. Závodilo se ve 4 kategoriích vozů, v třídě A2 do 1150 ccm zvítězil Brunclík se Škodou 110 R Coupé, v třídě A2 do 1300 ccm Bobek se Škodou 120 S, oba tovární jezdci z Mladé Boleslavi. V nejsilnější kubatuře B5 do 2500 ccm zvítězil jezdec Jílek se závodní MTX Škodou Spider, ve formuli Škoda byl nejlepší Červa se Škodou MTX. Kromě vozů domácích značek byly k vidění závodní BMW 2002 TI nebo Lotus GTX. Závod organizoval Automotoklub Svazarmu Dolu Ostrava ve spolupráci s Ostravským večerníkem, ředitelem závodu byl Jan Diblík. V následujících letech se konal každoročně, od čtvrtého ročníku nesl název Balcarův memoriál. Závod zanikl počátkem 90. let.
Zpracoval: Archiv města Ostravy
(ab)