Kvůli koronaviru se po šesti letech ocitl cestovní ruch v regionu v červených číslech. Celkový počet návštěvníků, kteří letos přicestovali v prvním čtvrtletí, se meziročně snížil o 14 %. Moravskoslezský kraj proto připravuje projekty, jejichž hlavním cílem bude nalákat do regionu výletníky a oživit turismus.
„Z poklesu cestovního ruchu nadšený nejsem, ale nic jiného jsme nemohli čekat. Pandemie koronaviru a s ní související opatření způsobily, že cestovní ruch ze dne na den skončil. V kraji se uzavřely turistické atraktivity, hotely a restaurace. To všechno se nám zákonitě muselo promítnout do statistik,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška.
Náměstek dodal, že podle Českého statistického úřadu v prvním čtvrtletí do regionu přijelo 178 690 turistů, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních. „Oproti loňskému prvnímu čtvrtletí k nám do kraje přicestovalo o 28 tisíc hostů méně. Poslední meziroční pokles byl byl v regionu zaznamenán před šesti lety, kdy v prvním čtvrtletí roku 2014 klesla návštěvnost o sedm procent,“ vyčíslil náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška.
V porovnání s prvním kvartálem roku 2019 nastal pokles jak u domácích hostů, kterých se v kraji ubytovalo 143 291, tedy o 14 % méně, tak u hostů zahraničních. Nerezidentů přicestovalo o 11 % méně, tedy 35 399. Průměrný počet přenocování se ustálil na 3 nocích. Největší počet zahraničních návštěvníků přicestoval tradičně ze Slovenska (8,4 tisíce), Polska (7,8 tisíc) a Německa (4 tisíce).
„Náš kraj navzdory přicházející pandemii zaregistroval z hlediska návštěvnosti historicky nejsilnější měsíce leden a únor, a to jak z důvodu Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji juniorů, tak i dalších akcí, na které měl být tento rok nadprůměrně bohatý. I tak nám ale vzniknou bohužel nesmazatelné ztráty“, řekl ředitel krajské destinační společnosti Moravian-Silesian Tourism David Karčmář.
Moravskoslezský kraj přišel v březnu a dubnu zhruba o 1,2 miliardy korun, které by turisté v regionu utratili. „Cestovní ruch potřebuje v dobrém slova smyslu nakopnout. Vyčíslené ztráty, které pandemie způsobila, už zřejmě nedoženeme, ale zabojovat musíme. Proto Moravskoslezský kraj pracuje na oživení cestovního ruchu. Marketingová kampaň MÁME SVĚTOVÝ KRAJ ukáže, že není třeba cestovat po světě, když máme v našem kraji místa, která zdárně konkurují těm světovým. Také plánujeme prodloužení hlavní turistické sezóny o září a říjen. Připravujeme i další programy, které cestovní ruch podpoří,“ uzavřel náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška.
Zdroj: Magazín Patriot, Jaroslav Baďura