Návod na přežití – 10 tipů, jak úspěšně překonat lockdown

Dopady pandemie a opakovaných lockdownů pociťují celé sektory od automotive po cestovní ruch. Jedněmi z nejvíce dotčených podniků, kolem kterých zároveň procházíme každý den, jsou restaurace. Řada již byla nucena zavřít své dveře a nejedna z nich natrvalo. Zbytek se snaží s proměnlivými omezeními více či méně bojovat. Co musí restauratéři podniknout, aby krizi úspěšně překonali? Na tipy pro překonání takových podmínek jsme se zeptali majitelů zařízení, která se omezením přizpůsobily a daří se jim přežít.

 

 

  • Bez výdejního okénka to nepůjde

 

Bez výdejních okének dnes prakticky nelze restauraci provozovat. A ti, kteří výdejní okénko otevřeli hned po povinném uzavření provozoven v březnu, měli obrovskou výhodu. Otevřením výdejního okénka se totiž vyhnuli přerušení kontaktu se svými zákazníky, kteří se mohli spolehnout na to, že jejich oblíbený podnik je obslouží. Okénka jsou také imunní vůči nejrůznějším vládním opatřením a navíc je pravděpodobné, že zájem o ně potrvá i po pandemii. 

 

Skvělým doplňkem k výdejnímu okénku je samozřejmě online dostupné menu a možnost objednat si jídlo předem. Můžete vyzkoušet například aplikaci Qerko, kde si zákazníci najdou vaši restauraci, aktuální menu, objednají si jídlo k vyzvednutí a pak dostanou upozornění, kdy mají přijít, aby se vyhnuli čekání před restaurací.

 

 

  • Polední menu – dříve vysmívané, dnes nutné

 

Špičky gastronomie se u nás v Česku dlouho mračily nad fenoménem poledních menu. Ta cílí na zaměstnance, kteří si chtějí při obědové pauze odběhnout pryč z kanclu na cenově dostupný oběd. Nyní se ukazuje, že mnoho podniků zachraňuje právě věrná klientela, která si tam zvykla každý den chodit pro oběd. Ostatní restaurace se na obědová menu rychle přeorientovaly a výhodná „meníčka“ dnes drží nad vodou i nejednu pětihvězdičkovou restauraci.

 

 

  • Buďte kreativní

 

Vyniknout mezi konkurencí je dnes ještě těžší. Klíčové je, aby vás lidé našli na webu, na mapách a na portálech rozvážkových služeb. Nebojte se odlišit jménem, netradičními pokrmy a dobrými fotografiemi. Zákazníci ocení i drobnosti, jako je jejich jméno se smajlíkem na krabičce. Pozor! Klienti si mohou vyčítat množství odpadu z přepravy jídla. Hledejte proto ekologičtější materiály, snižte počet individuálně balených přísad a neházejte k jídlu dvacet ubrousků. Každá drobnost, pro kterou si vás zákazník zapamatuje, se počítá.

 

 

  • Prioritou je kvalitní nabídka a obsluha

 

Sociální sítě a reklama vás každopádně nespasí. Určitě mohou pomoci, ale základem by vždy měla být zejména dobrá nabídka a příjemné jednání. Na Instagramu sice někoho může zaujmout dobře naaranžovaná fotka vašeho burgeru, ale pokud pak zjistí, že se nedá jíst a obsluha je protivná, tak se můžete vsadit, že už k vám znovu nezavítá. 

 

 

  • Přeorientujte se na české hosty v produktivním věku

 

Mnoho restaurací v Česku se dlouhodobě orientovalo na zahraniční klientelu, zvláště pak na starší ročníky. Turisté jsou ale pryč a pravděpodobně to potrvá dlouho, než se vrátí. Proto je nutné změnit orientaci na místní a přizpůsobit jim nabídku i ceny. Ukázkou takové změny byly na jaře restaurace v centru Prahy, které rychle snížily ceny a otevřely se tak místním, kteří si na Staroměstském náměstí mohli užít vychlazený půllitr.

 

 

  • Posilujte soudržný tým lidí

 

Restaurace v dnešní době drží srdcaři. Posilujte proto soudržnost vašich zaměstnanců. Mluvte s nimi, buďte s nimi otevření, dávejte jim najevo, že bez nich by to nešlo. Čím více se budou cítit jako součást rodiny, tím více úsilí do práce dají. A pokud někdy nebude zbývat, než restauraci na nějakou dobu úplně uzavřít, budete se moci spolehnout, že se vrátí, až budete chtít znovu otevřít. Oddanost funguje oběma směry!

 

 

  • Hledejte nové kvalitní lidi i dodavatele

 

Pokud naopak dlouhodobě se svým týmem bojujete, je ideální doba koukat po nových tvářích. Kvůli omezením nyní hledá zaměstnání mnoho zkušených a kvalitních pracovníků. Podobná situace nastala i u dodavatelů, kdy mnoha dodavatelům vypadli odběratelé a zbytek poptává méně zboží. Můžete proto zkusit rozhodit sítě a zjistit, jestli u jiného dodavatele nenajdete kvalitnější suroviny nebo výhodnější podmínky.

 

 

  • Využívejte rozvážkové služby

 

Rozvážkové služby jsou skvělým způsobem, jak svůj podnik dostat do povědomí více lidí. Nevýhodou jsou sice vysoké poplatky, ale mnoho restaurací přijde na to, že vlastní rozvoz se jim nevyplatí. Navíc by přišli také o zviditelnění, které vykompenzují jen těžko. Rozvozové služby tak často jsou „nutné zlo“. Nejlepší je mít je, ale nespoléhat se primárně na ně – motivujte zákazníky, aby vyrazili k vašemu výdejnímu okénku. Zkuste to skrze výhodnější meníčka, slevy, nebo appku pro pohodlné objednání a vyzvednutí.

 

 

  • Když bude nejhůř, spolehněte se na štamgasty

 

Pokud vám drhne „cash-flow“ a musíte nečekaně uhradit nějaký větší výdaj, zkuste požádat o pomoc své štamgasty. Některé restaurace se vydávají na crowdfundingové platformy, kde jim lidé mohou posílat příspěvky. Ty mohou darovat jen tak, nebo jim za to nabídněte i nějaké odměny, například láhev vína nebo vouchery pro budoucí návštěvu. Vouchery a podobné vychytávky můžete praktikovat i offline a nabízet je ve svém okýnku. Můžete rozjet i věrnostní program pro stálé zákazníky – skrz Qerko si snadno nastavíte i věrnostní výhody jako je každá třetí káva zdarma a podobné. Kreativitě se ale meze nekladou, takže se zamyslete, co by vaše štamgasty mohlo motivovat, aby vám pomohli.

 

 

  • Oznámení a plány vlády berte s nadsázkou

 

Poslední tip je sice trochu tragikomický, ale mnoho restauratérů k němu tou těžkou cestou doělo. Některý člen vlády řekne ráno něco, co jiný člen vlády večer vyvrátí, aby to následný den bylo úplně změněno, s platností za patnáct minut. Počítejte s tím při objednávání zásob od dodavatelů. Zkuste se s nimi dohodnout pro případy, kdy vám ze dne na den otevřou nebo zavřou restauraci. Berte všechna prohlášení a oznámené plány s rezervou a radši buďte opatrnější. Je lepší otevírat s menším množstvím piva, než abyste ho pak museli vylévat.

(ab)