Umělci Národního divadla moravskoslezského proměnili pět ze sedmi divadelních kategorií moravskoslezských Cen Jantar. V neděli 3. března byly uděleny ceny za umělecké počiny a výkony v roce 2018. Poroty celkem osmi kategorií věnovaných DIVADLU zaujalo 17 umělců NDM, užší nominace (mezi třemi nejlepšími) získalo 15 z nich a proměnilo nakonec pět. Opera ženy (Veronika Holbová), muzikál muži (Ján Slezák), muzikál ženy (Kateřina Marie Fialová), balet ženy (Sawa Shiratsuki) i muži (Sergio Méndez Romero).
Dvě divadelní kategorie jsme ovládli již v nominacích zcela a rozhodovalo se výhradně mezi našimi umělci – muzikál muži a tanec ženy.
BALET ŽENY: nominace Sawa Shiratsuki, Barbora Šulcová a Shino Sakurado – za role v baletu Don Quijote
Cenu získala SAWA SHIRATSUKI za roli Kitri v baletu Don Quijote.
„Sawa Shiratsuki je bezesporu skvěle technicky vybavenou tanečnicí a oporou baletního souboru ostravského divadla. Své kvality předvedla v roli Kitri a poprávu jí náleží nominace nejen za virtuózní technické provedení, ale i přirozený výraz,“ uvedla porota Cen Jantar.
Sawa Shiratsuki neskrývala, že je z ocenění nervózní a dojatě poděkovala. „Jsem velmi potěšena. Mám ráda balet a jsem moc šťastná,“ řekla stručně.
BALET MUŽI: nominace za NDM Sergio Méndez Romero, Stefano Pietragalla – oba za balet Don Quijote, Stefano Pietragalla ještě i za výkony v podzimní novince, baletním večeru Vzlety a pády
SERGIO MÉNDEZ ROMERO cenu dostal za roli Basila v baletu Don Quijote. „Basil paří k vrcholným rolím klasického baletního repertoáru. Je to role, která klade mimořádné požadavky na tanečníka. Sergio Méndez Romero má vše potřebné: energický vysoký skok, jisté rotace a hlavně přirozenou, humorem probarvenou jevištní prezentaci,“ uvedla porota ve svém verdiktu.
Ocenění Sergia Méndez Romera potěšilo a poděkoval především lidem kolem sebe za velkou oporu.
MUZIKÁL MUŽI: nominace Ján Slezák, Juraj Čiernik a Miroslav Urbánek – všichni tři za role v muzikálu Kočky.
JÁN SLEZÁK v děkovné řeči po udělení ceny neskrýval radost a zároveň řekl, že si po své roli v Kočkách v Bratislavě řekl, že Kočky už nikdy. „Ale dnes jsme rád. V Ostravě je totiž tak senzační parta lidí, jakou jsme od svých studií dvacet let nezažil,“ netajil radost Slezák.
„Ján Slezák dokázal charakterově odlišit dvě protikladné role Rozumbrada a Rambajz-Tága v muzikálu Kočky Národního divadla moravskoslezského. V obou slovenský zpěvák předvedl bravurní pěveckou a pohybovou jistotu, přičemž ani precizní výslovnost češtiny pro něj nebyla překážkou. Slezák dal do svého výkonu energii, spontánnost i rozvážnost, vždy podle potřeby dané role,“ napsala k jeho niominaci porota.
MUZIKÁL ŽENY: nominace za NDM Kateřina Marie Filaová a Romana Dang Van – obě za role v muzikálu Kočky.
Cenu dostala Kateřina Marie Fialová. Muzikálová herečka a tanečnice je přes svůj relativně nízký věk lehce po dvacítce už několikanásobnou mistryní republiky i světa ve stepu. V Kočkách střídá dvě role – Dželíny a Demetry. K.M. Fialová má nyní na starost právě choreografii stepovacích čísel nového muzikálu Colea Portera Děj se co děj, který bude mít premiéru 4. dubna v Divadle Jiřího Myrona.
„Kateřina Marie Fialová ztvárnila postavy Demetry a Dželíny v muzikálu Kočky v Národním divadle moravskoslezském s všestranností a s pěveckou atraktivitou, mrštností a půvabem. Přes své mládí podala obě postavy s jistotou a uměleckou intuicí,“ napsala porota ve svém odůvodnění.
OPERA ŽENY: nominace Veronika Holbová za role Míly v Janáčkově Osudu a Sestry Angeliky ve stejnojmenné opeře Pucciniho opusu Triptych. Iordanka Derilova za hlavní roli znuděné Jekatěriny Izmajlovny v opeře D. Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu.
VERONIKA HOLBOVÁ poděkovala za udělení ceny mj. také vedení Národního divadla moravskoslezského. „Vedení divadla mi věřilo a umožnilo mi doslova se prozpívat a proplakat těmito dvěma rolemi. Děkuji také své pedagožce Evě Dřízgové-Jirušové a Paolu Gattovi. Oběma také za dlouholeté přátelství,“ řekla dojatá Veronika Holbová.
„V Míle z Janáčkova Osudu vytvořila živou dramatickou bytost, dokonale zapadající do stylizovaného rámce inscenace. V titulní postavě Pucciniho Sestry Angeliky v inscenaci Triptych se cele ztotožnila s osudem postavy, která v jejím podání stoupá od tragického poznání k nadpozemské vyrovnanosti. Pěvecky zvládla obě postavy naprosto suverénně,“ uvedla porota ve svém verdiktu.
(ab)