NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI NOVĚ VE VÝPRAVNÉM BALETU NDM

Druhou baletní novinkou Národního divadla moravskoslezského ve sté sezóně budou už 7. března v Divadle Antonína Dvořáka Nebezpečné známosti. Balet je společným autorským počinem lotyšského skladatele Arturse Maskatse a špičkového choreografa polského původu Krzysztofa Pastora. Výpravnou taneční podívanou vytvořili společně na motivy knihy Choderlose de Laclose, která ve své době (vyšla ve Francii v roce 1782) vyvolala díky neskrývané erotice a pletichám velké pozdvižení. Koncem 20. století příběh proslavily filmové verze Stephena Frearse a Miloše Formana.

Krzysztof Pastor přiznává primární inspiraci hlavně Frearsovým filmem v hlavních rolích s Johnem Malkovichem, Anette Benning a Michelle Pfeiffer. Teprve pak si přečetl Laclosův román a spolu se skladatelem začali pracovat na baletu. Připouští nutnost zjednodušit vyprávění příběhu. Divák příběh zná a choreograf tedy spíše dává prostor jeho vlastní představivosti a fantazii. „Tanec dokáže stejně jako film vyjádřit erotické napětí mezi postavami, naopak velmi obtížné je pohybem vyjádřit intriky, které hlavní hrdinové splétají. Ale právě to je pro mne vždy velkou výzvou,“ prozrazuje Pastor.

V našem baletu rámuje jednotlivé epizody ples, protože pro vysokou společnost to bylo místo, kde se odehrávalo vše – lidé intrikovali, pozorovali, potkávali se a hledali si manžely, manželky nebo milence… Ve filmu se objevila jedna scéna, kterou v baletu také máme. Jedná se o představení, v němž zpívá kontratenor (Arturs Maskats napsal jeho árii jako součást libreta) a všechny postavy jsou přítomny – Valmont, markýza de Merteuil, Cecílie i paní de Tourvel. Vzájemně si vyměňují pohledy, jsou propojeni, ale je to jen hra. Takže nejen plesy, ale také divadla byla příležitostí k novým intrikám. Lidé komunikovali jen pohledem nebo si posílali signály přes hlediště,“ naznačuje Krzysztof Pastor divákovi, na co se má těšit.

Choreograf sám v listopadu loňského roku v ostravském divadle vybíral sólisty pro jednotlivé role a průběžně dohlížel na nastudování, které pak zajišťovali jeho asistenti. „Pastor je choreograf, který svojí prací posouvá pomyslné hranice výrazových možností baletu. V jeho dílech se prolínají prvky moderních stylů a nových přístupů k tanci s ušlechtilými formami klasického baletu. Výsledkem jeho úsilí je silný a bohatý umělecký zážitek. Ostravské publikum touto inscenací dostává jedinečnou příležitost setkat se s tvorbou jedné z nejpozoruhodnějších osobností současné choreografické scény,“ netají obdiv šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.

Krzysztof Pastor je podobně jako jiní špičkoví choreografové znám svou velkou náročností na výběr sólistů. „U tanečníka jsou kromě technické vyspělosti důležité fyzické předpoklady, celkový vzhled i sex-appeal. Ale také inteligence, schopnost intuice, umění ztvárňovanou figuru vystavět. Za brilantním technickým výkonem prostě nesmí být prázdnota, zaujme mne osobnost,“ vyvstěluje choreograf a zároveň režisér baletních Nebezpečných známostí.

Kostýmy i scénu ve stylu francouzského rokoka vytvořila renomovaná polská výtvarnice Anna Kontek. Hudební nastudování Jiří Habart. Kompletní inscenační tým na www.ndm.cz.

Na jevišti bezpečně poznáme charismatického a ješitného vikomta de Valmont (pro premiérová uvedení Koki Nishioka v alternaci s Matthiasem Kastlem). Shino Sakurado zatančí prohnanou, ale zhrzenou markýzu de Merteuil v alternaci s Brittany Haws. Madame de Tourvel ztvární Sawa Shiratsuki v alternaci se Shino Sakurado, roli rytíře Dancenyho zatančí Sergio Méndez Romero v alternaci s Gerardem Gonzalesem Villaverdem. Naivní Cecílii de Volanges uvidí diváci v podání Beatriz Fernandez Moreno nebo Michaely Vápeníkové.

Premiéra baletu Nebezpečné známosti v Divadle Antonína Dvořáka ve čtvrtek 7. března v 18.30 hodin, druhá premiéra v sobotu 9. března ve stejném čase tamtéž.

Rodák z polského města Gdaňsk Krzysztof Pastor (1956) působil od roku 1975 jako sólista v baletních souborech ve své rodné zemi, ve Francii nebo v Holandsku. V roce 1995 začal pracovat jako nezávislý choreograf a postupně se stal především v Evropě velmi uznávanou autoritou. V letech 2003–2017 působil jako rezidenční choreograf Holandského národního baletu v Amsterdamu. Od roku 2009 vede Polský národní balet ve Varšavě, umělecky řídí balety ve Vilniusu nebo Rize a hostuje jako choreograf po celém světě. Balet Nebezpečné známosti je ryze autorským počinem Krzysztofa Pastora a současného lotyšského skladatele Arturse Maskatse (nar. 1957). Dílo vznikalo zhruba rok a na začátku byl pouze známý příběh. Maskats tvořil na námět stylovou historizující hudbu, oba autoři spolupracovali na libretu.  „Je to hudební romantické drama se stylizací do barokní hudby, což hraje významnou roli jak pro formu hudby, tak pro volbu hudebních nástrojů. Tančí se polonéza, sarabanda, musette či menuet, četná jsou sóla na cembalo. Nejdůležitější je, aby v hudbě zazněl pocit romantického pnutí. Prostě mohutné zvuky symfonického orchestru vykreslující silné a extrémně vášnivé postavy,“ říká o své hudbě skladatel.

Světovou premiéru měl balet v roce 2006 v lotyšské Rize.

Národní divadlo moravskoslezské nyní tedy uvádí v premiéře balet původně napsaný pro divadlo v Rize. Na oplátku veze soubor NDM do Rigy už v březnu původní balet Tři mušketýři, psaný na zakázku pro Ostravu (hudba Jan Kučera, choreografie Kanaďan Paul Chalmer, světová premiéra v Ostravě v březnu 2017).

Choreografie Krzysztofa Pastora Nebezpečné známosti je realizována za finanční podpory a pod osobní záštitou velvyslankyně Polské republiky v České republice J. E. Barbary Ćwioro.

Choreografie Krzysztofa Pastora Nebezpečné známosti je realizována pod osobní záštitou generální konzulky Polské republiky v Ostravě Izabelly Wołłejko-Chwastowic.

Hudba Arturse Maskatse pro choreografii Krzysztofa Pastora Nebezpečné známosti je realizována pod osobní záštitou velvyslankyně Lotyšské republiky v České republice J. E. Gunty Pastore.

(ab)