Nové vozidlo Tatra na převoz závitových tyčí dlouhých i přes 24 metrů jezdí od října ve zkušebním provozu v areálu firmy LIBERTY Ostrava. Vůz je světovým unikátem, je to nejdelší Tatra v historii výroby kopřivnické automobilky. Speciální úpravy podvozku Tatra provedla podle vlastního technického návrhu frenštátská společnost Partner Ipex.
Požadavek na pořízení speciálního vozu vyvstal v ostravské huti, když se na začátku loňského roku rozhodlo o přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Cílem bylo zvýšit podíl výroby s vysokou přidanou hodnotou. Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice v celkové výši 90 milionů korun, která umožňuje provádět v Ostravě finální úpravy závitových tyčí.
„Tyče v konečné délce až 24,2 metru se válcují v naší středojemné válcovně, nyní se budou také dále zpracovávat v servisním centru závitových tyčí ostravské hutě. Pro jejich přepravu mezi těmito dvěma provozy jsme objednávali unikátní přestavbu, protože standardní nákladní vozy převážejí běžně produkty maximální délky 13,6 metru. K zákazníkům budou hotové výrobky v nestandardních délkách dopravovat stejně jako v minulosti nadrozměrné nákladní vozy nebo železniční vagony,“ vysvětlil vedoucí centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek.
Unikátní auto je dlouhé 25,3 metru a je vybaveno motorem Tatra o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon náprav je 14×8. K původním šesti nápravám podvozku modelové řady Tatra Force, která se primárně používá u vozidel určených pro těžařství či pro integrované záchranné složky, přidali ve společnosti Partner Ipex další nápravu, aby dosáhli požadované celkové nosnosti vozu přes 70 tun a užitečného zatížení takřka 50 tun. První čtyři nápravy jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené.
To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích. Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu. Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na veřejných komunikacích, není ale předpoklad, že by se využívalo i mimo areál hutě.
Přestavba, kterou podle technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře realizovala společnost Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, trvala zhruba deset měsíců, přičemž i za normální situace je běžná lhůta u speciálních projektů minimálně rok. V tomto případě práce navíc komplikovala epidemie nemoci covid-19 a napjatá situace na automobilovém trhu. Stejně jako podvozek a realizaci přestavby, také většinu subdodávek potřebných dílů zajišťovali výrobci takřka výhradně z Moravskoslezského kraje.
„Těší nás, že jsme mohli pro LIBERTY Ostrava realizovat tak zajímavý a jedinečný projekt a uplatnit při tom naše dlouholeté know-how v oblasti úprav nákladních automobilů Tatra. Rád bych poděkoval společnosti Tatra Trucks za výrobu a dodání samotného podvozku v požadovaném termínu a za úzkou spolupráci při následných speciálních úpravách. Jsem hrdý na naše techniky a konstruktéry, kteří vymysleli technické řešení, jež umožnilo splnit individuální požadavky ostravské hutě pro specifické využití vozidla ve vnitropodnikovém provozu v areálu společnosti,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Partner Ipex Vojtěch Svoboda.
Výrobce podvozku, společnost TATRA TRUCKS, ocenila příležitost předvést další možnost využití tatrovek, které jsou vnímány prioritně jako stroje do těžkých terénů.
„LIBERTY Ostrava z nadnárodní skupiny GFG, jeden z nejvýznamnějších metalurgických podniků v České republice, je pro nás cenou zákaznickou referencí a ukázkou, že vozy Tatra se hodí skutečně pro nejrůznější role. Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost: možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad,“ doplnil marketingový ředitel TATRA TRUCKS Kamil Košťál.
Pro nadstandardně dlouhou tatru huť více než půl roku sháněla zkušeného řidiče. Jiří Soldán pracoval jako řidič speciálních armádních vozidel. Když odešel ze služby u Armády ČR, hledal práci a shodou okolností se zajímal o možnost nastoupit jako strojvůdce v LIBERTY Ostrava. Možnost usednout za volant největší tatrovky na světě se mu hned zalíbila.
„Je to výzva řídit takové auto. Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy se bez potíží dostanu. Musím myslet na to, že by zadní část vozidla mohla při větším nájezdu přesáhnout až mimo komunikaci. Nejvíce se zapotím, když potřebuji projet kolem čekajících aut v místech nakládky. Ale díky pěti řiditelným nápravám se i s tímhle kolosem manipuluje překvapivě dobře,“ řekl Jiří Soldán.
(nm) Foto: LIBERTY OSTRAVA