NEJSLAVNĚJŠÍ MUZIKÁL KONTINENTÁLNÍ EVROPY V OSTRAVĚ!

Foto: NDM

Nejhranější a nejznámější muzikál autorské dvojice Michael Kunze a Sylvester Levay zkouší v Národním divadle moravskoslezském inscenační tým režiséra Jiřího Nekvasila. ELISABETH.

Je o životě císařovny Sisi, ovšem vyprávěn je spíše z temné stránky, neboť průvodci jsou postavy Smrti a popraveného vraha císařovny Luigiho Lucheniho. Příběh tedy sledujeme z pohledu dvou tragických postav, navíc s velkou mírou sarkasmu.

 

Manželka císaře Františka Josefa I. Alžběta Bavorská byla na svou dobu velmi nekonvenční a zůstala taková i po sňatku s císařem. Ve světě tradic a zavedených klišé se zcela vymykala snahou o nezávislost. Chtěla být nezaměnitelná, jedinečná, svobodná. Víme, že byla posedlá svou štíhlostí a krásou, držela drastické diety a nebyla příliš rodinný typ. Ze dvora utíkala do světa a jen na cestách se vlastně cítila dobře. Dodnes obdivujeme její boj na právo být sama sebou a k jejímu příběhu se stále vracejí jak dramatici a filmaři, tak spisovatelé románů či životopisci.

 

Ostravské publikum se už těší na nejslavnější muzikál, který kdy vznikl mimo Londýn a New York a který od své premiéry v roce 1992 dobývá světová jeviště. V NDM má titul dlouho dopředu vyprodáno a zájem o novinku je velký! Muzikálový soubor NDM nabídne divákům českou verzi z pera Michaela Prostějovského.

 

S Michaelem Kunzem jsme 20 let přátelé a zažil jsem s ním už několik premiér Elisabeth ve Vídni i jinde. Pokaždé jsem měl možnost vidět, s jakým napětím každé nové uvedení sleduje a ví, že znovu a znovu jde s kůží na trh. Je pro mne důležité, že se povedlo muzikál přivést k nám do Ostravy. Pro mne je Elisabethin příběh, tak jak jej vidí autoři, zcela novým pohledem na dobu, které jsme byli jako Češi, Moravané a Slezané nedílnou součástí. Je to i kus naší historie. I když se k ní příliš často nehlásíme,“ říká překladatel a textař, který je v Ostravě i dramaturgem novinky.

 

Michael Prostějovský zdůrazňuje, že „příběh a noty zůstaly stejné“, ale nová je v NDM režijní koncepce Jiřího Nekvasila s výpravnou dobovou scénou Daniela Dvořáka a opulentními kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové (50 let vývoje módy od krinolíny po honzík!). Kromě představitele Smrti Jana Kříže (který postavu hrál už v Plzni) budou všichni hlavní protagonisté v Ostravě hrát v Elisabeth poprvé. Choreografy jsou Ladislav Cmorej a Antonín Blahuta.

 

Druhou zkušenost s dílem tandemu Levay-Kunze zakusil dirigent muzikálového souboru NDM Marek Prášil. Má za sebou hudební nastudování jejich veleúspěšné Rebeccy, která jde v Ostravě v dubnu 2025 se stou reprízou po sedmi letech do derniéry a která tak symbolicky uvolní místo právě Elisabeth.

 

Jsem rád, že právě my v České republice vůbec poprvé uvedeme největší ze tří dostupných orchestrálních verzí, hraje v ní bezmála 30 muzikantů. Věřím, že i díky tomu bude titul zvukově velmi různorodý a barevný. Elisabeth jsou autoři dle mého názoru ještě mnohem odvážnější než v Rebecce, hudební materiál se tak stává ještě atraktivnějším,“ pochvaluje si Marek Prášil.

 

Zároveň mají autoři velmi náročné požadavky na obsazení a neumožňují do svého díla žádné zásahy. Je totiž všeobecně známo, že finální podoba muzikálu vznikala několik let a autoři sami kvalitu každé zahraniční produkce se svým týmem pečlivě hlídají,“ pokračuje Marek Prášil s tím, že na poslední zkoušky už v těchto dnech dohlížel také hudební supervizor z Vídně – zkušený dirigent, který má za sebou práci na tomto muzikálu a slyšel jej už v mnoha dalších zemích.

 

Autoři a jejich agentura také rozhodují o obsazení každé nové inscenace a jde vždy o velmi náročný proces. V roli dospělé císařovny Sisi v NDM alternují Natálie Tichánková a Alžbeta Bartošová. Obě zkušené herečky na postavě císařovny oslovila především její touha po osobní svobodě ve světě sevřeném jasně danými pravidly. „Toužila být nespoutaná, ale přitom spoutaná byla. Nejen systémem, ve kterém žila, ale i svojí křehkostí, úzkostmi, strachem. Mohlo se zdát, že měla všechno, a přece ne. Sympatický je mi její vztah k přírodě a touha po objevování světa,“ říká například Alžbeta Bartošová.

 

O čem tedy jednička mezi muzikály kontinentální Evropy vypráví?

 

Slovy scénografa Daniela Dvořáka: „O sváru touhy po svobodném sebeuplatnění s dogmaty prošpikovaným a sevřeným prostředím. O proměnách lásky muže a ženy v dlouhém soužití atakovaném povinnostmi. O pomatených anarchistech a revolucionářích šířících zkázu a o osudu, kterému jako v každé správné tragédii nelze uniknout.“

 

Dále hrají: Lukáš Vlček / Roman Harok – císař Franz Josef I.; Andrea Gabrišová / Markéta Schimmerová Procházková / Michaela Horká – císařova matka Sophie; mladá Sisi – Natálie Podškubková / Veronika Boráková; Smrt – Jan Kříž / Patrik Vyskočil; Luigi Lucheni – Lukáš Adam / Tomáš Savka.

(nm)