Ostrava má čistější a lesklejší vozy MHD

Nově zmodernizované mycí linky. Foto: DPO Ostrava

Ekologičtější, automatizované mytí na míru, bez stop zaschlých kapek na skle, navíc s moderním monitoringem spotřeby vody, prostředků nebo třeba energií.

To jsou hlavní výhody nově zmodernizovaného mycího portálu a rekonstruované čističky odpadních vod v porubské tramvajové vozovně. Nejnovějšími úpravami Dopravní podnik Ostrava (DPO) zajišťuje čištění vozů MHD ve vyšší kvalitě.

Měsíc teď trvající ověřovací provoz ukázal, že myčka umožňuje ve dvousměnném provozu umýt měsíčně na 150 vozů. Za posledních pět let investoval DPO jen do obnovy myček téměř 70 mil. korun.

Mycí linka je průjezdná, tramvaj v ní zastaví a mycí portál ji pak objíždí. Myčka je vybavena dvěma vertikálními a jedním horizontálním kartáčem s automatickou elektronickou regulací přítlaku. Přední i zadní část a boky tramvaje tak lze umýt jedním průjezdem portálu. Součástí úprav je nově i změkčovač vody, který zajišťuje snížení tvorby vodního kamene v přívodních trubkách a to, že na tramvaji po umytí nezůstanou stopy kapek.

Jednou z hlavních výhod je i plně automatizovaný, naprogramovaný chod mycího procesu pro zvolený typ tramvaje. Po ukončení mytí jsou o vozu všechny dostupné údaje jako počet mytí, spotřeba vody, mycích prostředků nebo energií zaevidovány. Rekonstrukce myčky včetně čističky odpadních vod vyšla na více než 43 mil. korun.

Celková rekonstrukce myčky zajistí dlouhodobou spolehlivost, funkčnost a vysokou kvalitu mytí tramvají. Foto: DPO Ostrava

„Šlo o rozsáhlý a náročný projekt, který přináší mnoho výhod. Celková rekonstrukce myčky zajistí dlouhodobou spolehlivost, funkčnost a vysokou kvalitu mytí tramvají. Díky rekonstrukci čističky nejenom, že vodu lépe čistíme, ale také k mytí opětovně používáme a přispíváme k ekologickému provozu. Součástí rekonstrukce prostor je i instalace nového kamerového systému,“ uvádí Daniel Morys předseda představenstva a generální ředitel DPO a zdůrazňuje: „Čistota vozového parku je pro nás důležitá. Chceme cestujícím ale i všem Ostravanům, kteří naše vozy potkávají v ulicích, nabídnout pohled na krásné, čisté, lesklé tyrkysové vozy, a dát jim tak další důvod k využívání našich služeb.“

Součástí strategie DPO je zvyšování čistoty MHD. V posledních pěti letech tak DPO investoval téměř 70 mil. korun do obnovy hned 4 z celkem 5 mycích linek včetně stavebních úprav. Dále došlo na tramvajích ke zdvojnásobení denního výkonu mytí na 2 směny. Na autobusech a nově i na trolejbusech je oproti dřívějšímu stavu myčka samoobslužná. Mytí provádí přímo řidiči po odstavení. Postupně se zlepšuje i chemický proces mytí například změkčováním vody.

(nm)