Cenu za inovativní vzdělávací projekty EDUína 2021 získalo statutární město Ostrava. Cena je udílena od roku 2013. Porota hodnotila například kritéria udržitelnosti a přenositelnosti, aktuálnosti, funkčnosti, přínosu a inovativnosti projektu. Přihlášené projekty čekala dvě soutěžní kola. Soutěžního klání se letos zúčastnilo víc jak 40 projektů. Ostravský projekt postoupil do finále ceny EDUína spolu s dalšími devíti přihlášenými programy. O vítězích rozhodla odborná porota v průběhu slavnostního večera 1. prosince 2021 a ostravský projekt „doučování žáků a letní příměstské tábory v Ostravě“ se umístil na druhé příčce, jako druhý nejlepší projekt, detailněji viz https://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-cenu-eduina-vyhral-projekt-ktery-behem-pandemie-zapojil-do-praxe-budouci-ucitele/.
Do letošního ročníku ceny EDUína bylo možné přihlásit projekty období distanční výuky, jejichž cílem bylo zmenšovat rozdíly mezi dětmi a kompenzovat sociální handicapy. Stejně tak byly hodnoceny aktivity, jež přispěly k vyrovnání rozdílů po návratu dětí do prezenční výuky a v době prázdnin. A nejinak tomu bylo i u projektu města, který se zaměřil na aktivity po návratu dětí do prezenční výuky a ve finále soutěže se ocitl prakticky jako jediný městský projekt (dalšími finalisty byla konkrétní školská zařízení či obecně prospěšné společnosti aj.).
„Ocenění našeho projektu na celostátní úrovni si velmi vážím, inovace ve vzdělávání jsou doménou Ostravy. Děkuji všem pedagogům, kteří se v nelehké době pandemie věnovali dětem i v době prázdnin a přispěli tak k našemu společnému cíli, pomoci dětem doplnit ve výuce to, co samy, eventuálně spolu s rodiči, při distančním vzdělávání nezvládly. Doučování se účastnilo i několik žáků, kteří v srpnu vykonávali opravné zkoušky, všichni byli dostatečně připraveni a u zkoušek uspěli. Jsme rádi, že jsme projektem prospěli také samotným partnerským organizacím,“ konstatovala Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora.
V důsledku distanční výuky došlo ve vzdělávacím procesu v základním školství k řadě nesporně negativních jevů – sociální izolaci dětí, zvýšení tlaku na dětskou psychiku, narušení pracovních a studijních návyků žáků a jejich motivace ke vzdělávání, ale zejména ke vzniku či prohlubování nerovností ve vzdělávání, které se zvětšovaly s délkou trvání distanční výuky. Ostrava minimalizovala negativní dopady pandemie na základních školách také podporou vzdělávacích aktivit o prázdninách. Jednalo se jak o individuální doučování žáků základních škol, tak o propojení formálního a neformálního vzdělávání prostřednictvím příměstských táborů a letních kempů, zajišťovaných základními školami, středisky volného času a domem dětí a mládeže. Při dotazníkovém šetření města provedeném na 35 základních školách ke specifikování potřeb doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, žáků s poruchami učení, ale i dalších, bylo zjištěno, že distanční výuky se neúčastnilo nebo ji nezvládlo asi 1000 žáků (z celkového počtu 13 000).
Vzhledem ke zjištěným skutečnostem město podpořilo realizaci individuálního i skupinového doučování a příměstských táborů. V rámci oceněného projektu se zapojilo 14 ostravských základních škol, dvě neziskové organizace a čtyři střediska volného času. Ostrava podpořila projekt pro 937 dětí částkou 1 117 000 korun. Dále byly z rozpočtu místního akčního plánu uvolněny finanční prostředky na projektové dny v ZOO Ostrava a Planetáriu Ostravě, ve Světě techniky v Dolní oblasti Vítkovic. Díky kombinaci formálního a neformální vzdělávání byl zajištěn efektivnější výsledek aktivit. Progres je u jednotlivých žáků různý, od pozvolného až po značný. Jak zapojené organizace, tak žáci i jejich rodiče, oceňují individuální přístup i intenzivnější spolupráci s pedagogem. O projektu jsme již informovali viz https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/doucovani-ostravskych-deti-o-letnich-prazdninach.
(ab)