Od 20. září se na 58 místech v Ostravě a okolí objevují obří QR kódy. Za projektem stojí pivovar Ostravar. Bližší informace jsme zjišťovali u vrchního sládka ostravského pivovaru Jana Řehůřka.
Pane vrchní sládku, co Ostavar s QR kódy zamýšlí?
Projekt QR kódy v ulicích bude pokračovat v podpoře místních lidí, které se věnujeme dlouhodobě. Uplynulé dva roky přinesly do našich životů spoustu změn. Jednou z nich, kterou si člověk moc neuvědomí, je, že pandemie koronaviru narušila sektor služeb. Provozovatelé nejrůznějších služeb, které nám do pandemie zpříjemňovaly život, měli dlouhou dobu své provozovny zavřené a i po rozvolnění opatření se v létě potýkali s problémy. Lidé nevěděli, kam a za jakých podmínek mohou a kam ne. A protože si nebyli jistí, tak raději zůstali doma nebo vyrazili do přírody.
Co s tím mají společného QR kódy?
V létě jsme přemýšleli, jak lidem v sektoru služeb pomoci. Nejen hospodám, ale všem místním. Nakonec nás napadl docela radikální krok. Škrtli jsme naše výdaje na plánovanou podzimní reklamní kampaň a místo nich se vydali do místních provozoven a zde udělali útratu. Celkem jsme nakoupili 2021 dárků. Všechny dárky jsme ukryli do QR kódů, kterých teď bude plná Ostrava, a lidé je od nás mohou jednoduše získat.
Co všechno jste nakoupili?
Třeba vstupenky na koncerty i sportovní utkání, do Barberhopu, na únikovou hru, slevové karty Ostrava Card, poukázky na lokální potraviny, vouchery na konzumaci v hospodách, nebo vstupenky na krytý bazén. K nakoupeným dárkům jsme pak přidali vlastní dárkové zboží jako jsou batohy nebo kšiltovky, které si normálně nemůžete koupit.
Která výhra by potěšila vás?
Vzhledem k mé profesi, kdy jsem neustále v pivovaru, by mě určitě potěšily třeba vstupenky do Ostravar Arény. Líbilo by se mi získat i poukázku na pronájem tělocvičny na Bazalech. Rozhodně zajímavý by byl i trénink s parahokejisty.
Jak vlastně dárky mohu získat konkrétně?
Úplně jednoduše. Ve chvíli, kdy narazíte venku na ulici na QR kód, stačí ho naskenovat a zadat vaše telefonní číslo, abychom vám mohli obratem poslat informaci, zda jste vyhrál. Pokud ano, v zaslané sms se dozvíte, co jste vyhrál a kde výhru získat. Pokud ne, máte ten den dalších 9 pokusů na dalších 9 místech.
Kde QR kódy najdu?
Od 20. září celkem na 58 místech v Ostravě a okolí. Primárně budou ve výlohách hospod a restauracích, ale najdete je třeba i na rozích budov.
Všimnu si jich? Jak budou velké?
Rozhodně ano. Standardně budou mít rozměr jeden krát jeden metr. QR kódy na rozích budov budou ještě větší a budou hezky viditelné i z dálky, takže si jich určitě všimnete. Přesné umístění QR kódů najdete i na internetových stránkách našeho pivovaru.
Podpora místních je vaše dlouhodobé téma, že?
Určitě. Ostravar je s Ostravou a Ostravskem spjatý od svého založení. Příští rok oslavíme 125 let. To znamená, že patříme k nejdéle fungujícím firmám v regionu. Po celou dobu našeho fungování se těšíme neobyčejné přízni a věrnosti místních lidí. Našimi aktivitami se snažíme tento vztah dlouhodobě opětovat. Jsme dlouhodobě gene rálním partnerem Ostravar arény. Největší haly ve městě i na celé Moravě. A místní podporujeme i v projektu Nápady z Ostravy.
Zmínil jste Nápady z Ostravy. Letos proběhl druhý ročník. Jak jste s ním byli spokojení?
Projekt vykazuje rostoucí trend. Do Nápadů z Ostravy se zapojuje čím dál více lidí. Ve srovnání s loňskem nám poslalo své nápady pětkrát více lidí, takže jsme do finálového kola, které proběhlo o prázdninách, mohli přizvat deset finalistů, kteří si to v internetovém hlasování rozdali mezi sebou.
Možná byste mohl připomenout základní obrysy Nápadů.
To je pravda. V podstatě to je projekt pro jednotlivce. Lidi, kteří chtějí nějakým způsobem vylepšit své okolí. Díky komplikovanému systému dotací jako občan nemáte šanci cokoliv změnit. Všichni víme, jak je to u nás s dotacemi. Na druhou stranu tady máme spoustu aktivních lidí, jejichž energii bychom jako společnost měli využít. Přitom je stačí jen popošťouchnout. A to je právě cíl Nápadů z Ostravy. Projekt má dvě fáze. V první otevíráme přihlašovací okno a lidé nám píší, co vše by chtěli konkrétně zlepšit. Naše odborná porota, která se skládá z lidí z pivovaru a lidí z veřejného života, všechny nápady posoudí a vybere z nich finalisty. Finalistům pak dáme prostor svůj nápad veřejně představit. Lidé na internetu posléze hlasují, který nápad se jim líbil nejvíce. Autoři čtyř nápadů od nás ve finále každý dostanou sto tisíc na realizaci svého projektu.
Které projekty vyhrály letos a jak jste daleko s přípravami dalšího ročníku?
Suverénně nápad ostravských parahokejistů na rozšíření svého zázemí. V TOP čtyřce byl i nápady na aplikaci na lepší parkování, liga ve stolním fotbálku a podpora místních farmářů. Co se týče roku 2022, už teď na něm pilně pracujeme. Přihlašovací okno se chystáme otevřít ještě letos.
(nm)