Tichá jízda, větší bezpečí nebo připojení k internetové síti. Přesně tohle všechno budou splňovat nové tramvaje, které zajistí ve městě vysoký komfort cestování. Smlouva je již podepsaná na třicet až čtyřicet tramvají za více než miliardu. Většina z nich se ve městě objeví už v příštím roce.
Tango NF2 Ostrava – takový je pracovní název tramvají, které brzy začne vyrábět švýcarská firma Stadler. První návrh vzhledu nové tramvaje přivezli minulý měsíc Švýcaři ukázat vedení Dopravního podniku Ostrava. Dva měsíce se teď bude pracovat na doladění konečné podoby tramvaje. Vozidla by se měly stát tváří města. A Ostrava si může vymyslet i originální název,
První vůz má do metropole dorazit příští rok v únoru. Švýcarské tramvaje pro naši metropoli vymýšlejí pražští konstruktéři. Většinu ze třiceti středně dlouhých vozů dostane Ostrava příští rok, poslední kusy pak v roce 2019. Dalších deset tramvají je předjednaných, respektive zarezervovaných pro případnou dodávku v průběhu roku 2020.
Ostravské tramvaje budou převážně vznikat v Polsku. Podvozky vyrobí Švýcaři, ocelové skříně a montáž zajistí polské pobočky firmy Stadler. Přestože ostravské tramvaje budou mít podvozky podobné typu Metelica, jež jezdí v Bělorusku, a skříň typu Tango, který jezdí v Evropě, ze sedmdesáti procent půjde o novinku, kterou vymýšlejí české mozky – pražští konstruktéři. Původně pracovali v ČKD, kde se konstruktéři podíleli na vývoji většiny tramvají, které jezdí v českých městech. Už 15 let ale pracují pro zahraniční firmy a vyvíjejí tramvaje pro Evropu.
Než se švýcarské tramvaje začnou prohánět městem, budou předtím nějaký čas jezdit jen po kolejích uvnitř firmy Ekova v Martinově, což je dceřiná firma Dopravního podniku Ostrava. Nejprve totiž musí absolvovat všechny zkušební jízdy a testy, které jsou nutné pro získání povolení k přepravě cestujících. Zkušební provoz po městě je plánovaný v červnu 2018, ostrý provoz pak v srpnu.
A na co se mohou cestující těšit? Tramvaje budou stoprocentně nízkopodlažní. Všechny čtvery dveře budou mít dvě křídla, což umožní rychlejší a bezpečnější nástup i výstup cestujících, a také zavírání. Kromě toho půjde o první tramvaje vybavené kvalitní vzduchotechnikou, která bude v zimě topit a v létě chladit. Díky mazání podvozků nebudou tramvaje za jízdy vydávat typický pištivý zvuk a budou mít specifický tvar. K vybavení každého nového vozu budou patřit také moderní technologie jako informační systémy či bezpečnostní kamery. Cestující se budou moci zdarma připojit k wifi, díky USB konektorům dobíjet své mobilní telefony nebo sledovat svou trasu na LCD panelech. (ká)
Stadler je rodinná firma ze Švýcarska, která má pobočky v několika státech včetně konstruktérské kanceláře v Praze. Zaměstnává na sedm tisíc lidí, kteří ročně vyrobí 400 kolejových vozidel. Do Česka ale bude tramvaje dodávat poprvé.
Parametry tramvaje
- 24,9 metrů dlouhá, stoprocentně nízkopodlažní
- 127 míst k stání
- 61 míst k sezení
- 4 dvojkřídlé dveře
Foto: prezentace firmy Stadler