Jedenatřicet škol, spadajících pod oblast obce s rozšířenou působností Ostrava, nyní využívá moderní 3D přírodovědný výukový software Corinth. Žákům pomůže s názorným studiem biologie rostlin, biologie zvířat, biologie člověka, chemie, fyziky, matematiky a geometrie, paleontologie, kultury a geologie.
„Několik škol již software dříve využívalo v testovacím režimu s velmi pozitivním ohlasem, téměř všechny se však shodly na tom, že s ohledem na finanční náročnost pořízení licence – 25 tisíc korun na rok za všechny „knihovny“ při online licenci s nutností stálého internetového připojení – neuvažují o dalším pořízení licence bez spolufinancování z externích zdrojů (dotační programy města Ostravy, Moravskoslezského kraje, ministerstev aj.), což opět podtrhuje důležitost dotačních programů města Ostravy, zejména pak programu na podporu vzdělávání a talentmanagementu,“ řekla náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová.
Program byl zakoupen z projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava II, který byl realizován pro celé území SO ORP Ostrava z dotačního titulu MŠMT – Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. Statutární město Ostrava je příjemcem dotace a realizátorem projektu s finanční spoluúčastí. SW byl nabídnut do všech ZŠ zapojených do projektu. Získaly ho ty školy, které o něj projevily zájem, tedy 31 základních škol, přičemž 23 ZŠ přímo Ostrava, 5 ZŠ z okolních obcí (ORP), 1 církevní a 2 soukromé ZŠ. 2-3 zástupci z každé školy byli k využívání SW proškoleni a následně mohli zaučit své kolegy ve škole. SW měly školy k dispozici pro školní rok 2021/2022.
Některé školy využívají licenci „na maximum“, tzn. i při distančním vzdělávání nebo v rámci různých školních klubů.
Jako příklad dobré praxe využití byla vybrána Základní škola Ostrava-Poruba, Ivana Sekaniny 1804, kde software využívalo 5 pedagogů a 160 žáků druhého stupně. Corinth 3D zde byl využíván v prezenční i distanční formě. Prezenční forma – interaktivní tabule, školní počítače, tablety, distanční forma – prostřednictvím sdílení QR kódů k názornému zopakování a procvičení probíraného učiva. V rámci mnoha škol v Ostravě jsou zřízeny různé „kluby“, např. kluby logiky, deskových her, vědy a techniky a další. I zde mohl najít tento software své využití, jak ukázala ZŠ I. Sekaniny, která provoz svého Klubu vědy financuje s využitím prostředků získaných v rámci programu SMO na podporu vzdělávání a talentmanagementu. Došlo tak ke spojení přímé podpory města (program podpory) a podpory poskytované v rámci městem realizovaného projektu MAP ORP Ostrava II.
„S Corinthem 3D pracovali žáci 2. stupně ve škole, v Klubu vědy a také doma v rámci opakování a procvičování probraného učiva. Software byl využíván především v oblasti biologie. V 6. ročníku jsme využili modely bezobratlých živočichů (např. nezmara hnědého, žížaly obecné, sépie obecné) k názorné ukázce a popisu jednotlivých soustav. V 7. ročníku jej žáci používali k práci při probírání obratlovců např. plazů nebo ptáků. Žáci si tak lépe dokázali představit uspořádání a
funkci jednotlivých vnitřních orgánů. V největší míře byl tento software využíván v 8. ročníku k popisu jednotlivých soustav člověka (kostra, oběhová soustava atd.). Jednotlivé modely lze využívat také k opakování a upevňování znalostí díky možnosti skrytí názvů jednotlivých částí orgánů“, uvedla jako zpětnou vazbu Olga Kupková, učitelka ZŠ I. Sekaniny.
Software je založený na moderních zobrazovacích metodách: interaktivní 3D modely a simulace, mikroskopické snímky (hluboké = mikroskopické zoomy), animace, videa a rozšířená realita, fotogalerie, možnost 3D modely otáčet, základní odborné informace o zobrazované části 3D modelu. Součástí softwaru je vyhledávání podle názvů a klíčových slov. Umožňuje vkládání 3D modelů do prezentací a dokumentů. Je dostupný na PC, tabletech a chytrých telefonech prostřednictvím standardního internetového prohlížeče bez nutnosti vazby na konkrétní zařízení (uživatelé mohou SW používat na svých soukromých zařízeních).
(ab)