Projekt Probuď v sobě kreativce pokračuje a zapojené ostravské školy se do konce června 2024 mohou těšit na řadu zajímavých aktivit, které si pro ně připravili partneři projektu THeatr ludem, Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě a PLATO Ostrava. Cílem projektu je podpora kreativního učení dětí, metodická podpora pedagogů, rozvoj kompetencí lektorů kulturního a kreativního sektoru, koordinace kreativního učení v rámci města a poskytování návodů a inspirace pro tvůrčí aktivity v oblasti kreativity. Ve školním roce 2023/2024 se projektu zúčastní šest základních a čtyři mateřské školy z Ostravy, absolvuje jej 50 pedagogů, 13 lektorů kreativního učení a přibližně 450 dětí a žáků.
Moravskoslezská vědecká knihovna v lednu a únoru uskutečnila workshopy pro pedagogy ze Základních škol Bohumínská, I. Sekaniny a mateřských škol Varenská 2a a Dětská. Cílem workshopů bylo využívání digitálních technologiích v tvůrčích předmětech. Lektoři pedagogům ukázali, jak digitální technologie a robotika mohou pomoci rozvíjet kreativitu, fantazii a dovednosti dětí a žáků. Pedagogové si společně s lektory připravili vlastní lekce pro konkrétní vyučovací hodiny, které pokračují v měsíci únoru.
Od února projekt rozšířily ZŠ a MŠ Mitušova, ZŠ Šalounova. Do pravidelné výuky se pravidelně zapojují umělci, kteří se v rámci přímé spolupráce s třídními učiteli zaměří například na udržitelné vzdělávání a na to, jak měnit lidský přístup k planetě. Žáci pod dohledem umělců a pedagogů postupně tvoří projektové dílo, které na konci školního roku vystaví v galerii PLATO Ostrava, ta je partnerem projektu.
Další aktivity a workshopy se spolkem THeatr ludem začínají v březnu. Lektoři si pro pedagogy z porubských ZŠ J. Šoupala a Bulharská připraví workshopy orientované na uplatňování metod dramatické výchovy v různých předmětech. Proškolení pedagogové své nabyté zkušenosti následně aplikují do svých vyučovacích hodin.
Náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová dodala: „Tento projekt nabízí příležitost pro inovativní a kreativní přístup k výuce v ostravských školách. Lektoři pedagogům poskytují metodickou podporu, což jim umožňuje rozvíjet kreativní dovednosti dětí a žáků.“
Na konci školního roku se s partnery uskuteční setkání u kulatého stolu k příležitosti vyhodnocení projektu a nastavení další spolupráce. Město Ostrava bude na základě přínosů projektu usilovat o jeho pokračování, aby lektoři kulturního a kreativního sektoru mohli nadále navštěvovat výuku a pokračovat v podpoře kreativního učení ve školských institucích. Projekt je realizován za finanční podpory Evropské unie a finančně jej podpořilo i Ministerstvo kultury ČR.
(ab)