Ostravské komunikace, které mají na starosti správu 117 dopravních uzlů se semafory v Ostravě, vysledovaly dopravu v oblasti uzavírky části mostů na Rudné ulici v Ostravě – Vítkovicích a zhruba během měsíce budou měnit nastavení signalizace pro průjezd křižovatkami.
„Dvouletá rekonstrukce mostů přes železnici u vítkovického stadionu budí u mnohých ostravských řidičů obavy. My můžeme automobilistům a dopravě ve městě pomoci tím, že sladíme řízení křižovatek s aktuální dopravní situací,“ uvedl ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.
Stavebníci na Rudné zbourají staré mosty přes kolejiště a místo nich vybudují nové. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Dodavatelem stavebních prací je společnost IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc.
Světelná signalizační zařízení, jak se správně semaforům říká, budou Ostravské komunikace řešit na její objednávku. Mělo by jít o několik křižovatek a případné zásahy do „zelené vlny“ nebudou jednoduché. „U některých zařízení je optimalizace na hranicích možností. Nebude to tedy úkol na den dva, ale na několik týdnů. A do toho nám ještě příchod jara zvýší hustotu dopravy, jak se to pravidelně děje každý rok,“ říká dopravní inženýr Ostravských komunikací Miroslav Laštůvka.
Z pohledu řidičů jsou problémové úseky na křižovatkách ulice Rudné s ulicemi Výstavní, Lidická a Závodní. Problémy se mohou projevit také na okolních ulicích podél stavby a na vedených objízdných trasách. I na ty se zaměří pozornost Ostravských komunikací.
Změny v nastavení světelné signalizace na křižovatkách mohou řidičům během dvouletých uzavírek a omezení na Rudné částečně ulevit. „Všelékem ale nejsou. Záleží také na tom, jestli se řidiči naučí efektivně využívat možné objízdné trasy,“ upozornil Laštůvka.
V loňském roce Ostravské komunikace upravovaly provoz a sledovaly 15 kritických míst, kterých se dotýkaly rekonstrukce. Často i tam, kde stavebníci na řízení dopravy nestačili nebo zapomněli změny dopravní situace řešit předem. Správce semaforů už loni vypomohl s nejsložitějšími místy, např. při opravách mostů na Opavské přes Odru a na 17. listopadu přes Porubku.
Lidé si běžně neuvědomují, že řízení křižovatek je poměrně složitý systém s výkonnými mikroprocesory, řadou elektronických prvků a obvodů, které zahrnují ovládání, diagnostiku, napájení a detektory. Vybavení křižovatek signalizací a nastavení musí splňovat nejrůznější podmínky podle složitosti křižovatky tak, aby se vyhovělo požadavkům například na počet signálních programů, na připojení do koordinace či na monitorovací pracoviště GSM.
Semafory jsou vybaveny pamětí, řeší hustotu provozu i preferenci MHD nebo průjezdu pro hasiče, záchrannou službu či policii. Takto fungují už prakticky všechny semafory v Ostravě. Jejich úpravu proto nelze provést ze dne na den. Stavebníci by proto na tyto věci měli pamatovat vždy s dostatečným předstihem.
(nm)