Všechna sdílená kola v Ostravě jsou už zazimovaná. Těch modrých od NextBike letos jezdilo po Ostravě šest stovek. Do jara projdou všechna generální údržbou a servisem, aby se k 1. březnu opět mohla vrátit do stojanů po celém městě. Letos byla sdílená kola Ostravanům k dispozici od poloviny dubna do poloviny prosince, tedy osm měsíců.
Celkem 35 259 registrovaných uživatelů na nich najelo dohromady 521 395 km během 434 496 výpůjček. V průměru každý na jedno vypůjčení ujel 1,2 km.
Naprostá většina výpůjček byla do patnácti minut a tedy pro uživatele zdarma. Bývá to běžně přes osmdesát procent, se snižující se venkovní teplotou se však počet krátkých výpůjček ještě zvýšil. V listopadu to bylo 95, v prosinci už bezmála 97 procent případů. Město za rok 2019 provozovateli za službu zaplatí 4 127 061 korun.
„Ukazuje se nejen to, že sdílená kola jako alternativní forma přepravy po městě má v Ostravě budoucnost, ale že prodloužení doby, kdy jsou k dispozici, má smysl. Za první polovinu prosince si lidé půjčili kolo 11 407 krát, což je 760 výpůjček za den. I když je počasí zatím k cyklistům vlídné, je to na zimní období přesto opravdu solidní číslo, které dokládá, že se nová služba těší značné oblibě,“ řekla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.
Podle provozovatele, kterým je firma NextBike, se Ostravané k bicyklům chovají slušně a na službu si rychle zvykli. Jen letos o prázdninách kola systematicky ničil jeden vandal, ale ve spolupráci s ostravskou městskou policií se ho podařilo dopadnout.
V roce 2020 se počet sdílených kol zvedne z 600 na 900, stanic bude 250, tedy o 50 více než letos. Veřejné půjčování kol bude fungovat od března do prosince, tedy deset měsíců v roce namísto dosavadních osmi. Prvních 15 minut výpůjčky bude opět zdarma, hradit je bude na základě smlouvy město.
Modrá kola NextBike nejsou v boji za rychlejší a pohodlnější pohyb po Ostravě sama, službu bikesharingu provozuje i společnost Rekola se svými růžovými koly, která je půjčuje v širším centru města a momentálně jich nabízí k jízdě přibližně 130. Tato služba funguje nezávisle na podpoře města a do ulic se znovu vrátí také od 1. března 2020. Oba provozovatelé společně dokázali, že je zde o sdílenou mikromobilitu silný a trvající zájem.
(nm) Zdroj: Město Ostrava