Flotila 15 elektrobusů pro tři nabíjecí ramena průběžného nabíjení na ulici Valchařská. Dopravní podnik Ostrava (DPO) nově disponuje největší sítí elektrobusů v Česku. 26 elektrobusů s průběžným nabíjením, které má již DPO ve své flotile, se dosud nabíjelo na Hranečníku a ve Svinově. Od teď i v centru Ostravy.
Rychlonabíjení na konečné zastávce bude trvat vždy 6 až 10 minut, a elektrobusy po něm budou schopné absolvovat další jízdu na lince jako běžný autobus. “Valchařská” tak bude nejkapacitnější nabíjecí uzel v síti DPO. Výrobcem nabíjecí stanice za více než 21 milionů korun je společnost Siemens, s.r.o. Infrastrukturu dodavatelsky zajistila za více než 9 milionů korun společnost Hroší stavby Morava a.s.
„Ostrava tak má vedle Hranečníku a Svinova již třetí nabíjecí uzel přímo navazující na tramvajovou síť, odkud budou elektrobusy vyjíždět obsluhovat přilehlé lokality. Rozšíří se tak síť bezemisní dopravy, čímž se v daných místech znatelně sníží produkce CO2.. Věříme, že to ocení nejen cestující, ale i všichni Ostravané,“ říká primátor města Ostrava Tomáš Macura.
Náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal doplňuje: „Dopravní podnik Ostrava zároveň buduje domovskou stanici až pro 18 elektrobusů ve vlastním areálu na ulici Vítkovická. Součástí stanice je přístřešek s rozvodnou skříní pro nabíjecí konzole, které slouží k nočnímu balancování baterií elektrobusů přes den průběžně dobíjených rychlonabíječkami na ul. Valchařská. Ostrava tak opět potvrzuje, že jde o moderní město, které se může pyšnit nejen pokrokovými technologiemi ale i ekologickou dopravou.“
Dokončení stavby na ul. Vítkovická za více než 36 milionů korun očekává DPO ještě na jaře 2023.
„Na tomto projektu jsme pracovali několik let a konečně můžeme říci, že máme hotovo. V Ostravě je realizován největší elektromobilní projekt ve veřejné dopravě tohoto typu. Máme celkem 26 elektrobusů s průběžným nabíjením, které dokážeme napájet pomocí strategicky rozmístěných nabíječek ve Svinově, na Hranečníku a nově i v centru města. Díky tomu bude každý desátý vypravovaný autobus DPO elektrobus. Tyrkysové elektrobusy s průběžným nabíjením se stávají součástí tepu centra města. Navazujeme tím na strategii „bez dieselu“. DPO je zkrátka zase zelenější,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
„Hromadná doprava má zásadní vliv na kvalitu života prostředí ve městech. Zavádění elektrobusů v Ostravě prospívá životnímu prostředí a zlepšuje komfort ostravských cestujících, “ říká Tomáš Hüner, ředitel Siemens Smart Infrastructure. „Prokázali jsme, že dobíjení elektrobusů, na které postačí pouze několik málo minut, lze realizovat přímo v centru města, s minimálními zásahy do stávající infrastruktury,“ dodává Hüner.
K 1. lednu 2022 bylo ve vozovém parku DPO 294 autobusů, z toho 227 CNG a 8 elektrobusů. Na konci roku 2023 počítá DPO s 227 CNG autobusy a 32 elektrobusy (26 s průběžným dobíjením, ostatní s nočním dobíjením).
(ab)