Společnost Ostravské komunikace v tomto roce eviduje větší množství výtluků způsobených zimními extrémy. „Za posledních několik let to byla z hlediska počtu silničních závad jedna z horších zim. Výjimkou nebyly rozdíly až desítek stupňů celsia v noci a přes den, problémy vznikly na mnoha místech současně,“ zhodnotil výrobní náměstek Petr Uhlíř.
Jak byla zima tuhá, je možné z pohledu Ostravských komunikací změřit například množstvím recyklované směsi, která se používá na opravu výtluků. V prvních dvou měsících roku 2019 se spotřebovalo 26 tun, loni 18 tun a letos přes 40 tun směsi. Náklady na zpracování jedné tuny směsi se pohybují kolem 15 tisíc korun. V této částce je zahrnuto vše – od zajištění směsi, přes označení pracoviště, provedení samotné opravy až po konečnou demontáž dopravního značení.
Stav cest, a tedy i výtluky, běžně mapují správci komunikací. Především Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa silnic Moravskoslezského kraje a Ostravské komunikace, které tuto činnost zajišťují pro statutární město Ostrava. „Naše středisko opravy silnic pak průběžně vysílá pracovní četu na opravu výtluků a závad. Prioritu předem nemají žádné lokality.
Vycházíme z letité praxe a z frekvence dopravy na jednotlivých silnicích ve městě. Samozřejmě přednostně opravujeme větší výtluky, kde by mohlo dojít k poškození osobních automobilů,“ vysvětlil náměstek. Ostravou vede také dálnice. Tu si ale spravuje ŘSD se svým dálničním střediskem údržby. Na opravu výtluků silnic I. třídy v Ostravě mají uzavřenou smlouvu s firmou Eurovia.
Pro rychlost oprav výtluků je rozhodující počasí. Opravy dělají Ostravské komunikace i v zimním období, pokud to klimatické podmínky dovolují. V zimě provádí opravy v nejnutnějším rozsahu, tak aby se zmírnil výskyt na jednotlivých silnicích. Následně firma plynule přechází do hlavní stavební sezóny, která začíná od dubna a zahrnuje rozhodující opravy výtluků.
Pro opravy výtluků používají Ostravské komunikace moderní stroj (Recyklátor Bagela BA 7000 F). Umožňuje opravovat výtluky pomocí už jednou použitého vyfrézovaného, nebo vybouraného asfaltu. Jde v podstatě o míchačkový buben s lopatkami a dvířky na vysypání rozehřáté směsi, opatřený ve spodní části naftovým hořákem.
Za optimálních podmínek dokáže za hodinu ohřát až čtyři tuny materiálu. Je vhodný na opravy menšího až středního rozsahu. Výhodou je možnost jeho použití i v zimních měsících, pokud jsou teploty kolem nuly a nad ní. Velkým plus této technologie je i to, že se původní vybouraná živičná vrstva opět použije. Přináší to finanční úspory a navíc odpadají i starosti se skladováním materiálu, který zbyl z předešlých oprav.
(nm) Foto: Ostravské komunikace