Vzdělávací programy jsou pro PLATO stejně důležité jako výstavy

Ostravská městská galerie PLATO vyniká invenčními výstavami. Nyní vysílá do světa zprávu, že edukativní programy nejsou pouze jejich doplňkem, ale jsou pro instituci stejně důležité. Prostřednictvím dvou projektů, které právě začaly, nabídne studentstvu ostravské střední umělecké školy a žactvu základních škol a jejich pedagogům a dalším odborníkům příležitost věnovat se současným tématům, ale také umožní svému vzdělávacímu týmu učit se od kolegů z předních zahraničních institucí. A protože jsou oba projekty navázané na zahradu v okolí nového sídla galerie, jejich některé výsledky budou moci obyvatelé Ostravy volně využívat.

V projektu Škola zahradou, který začal v říjnu 2022 a skončí v létě 2023, figurují PLATO a Střední umělecká škola v Ostravě. Navazují na předchozí spolupráci nazvanou Škola myšlení, kterou před lety galerie iniciovala v rámci připomínky sto let od založení umělecké školy Bauhaus. Cílem je zapojit do výuky témata, která aktuálně rezonují ve společnosti, a zvláště u nejmladší generace. S tím souvisí i hledání způsobů, jak aktivně zapojovat studenty a studentky do vytváření výukových obsahů. Řešit se budou otázky, které jsou podstatné právě pro ně. Konkrétní témata se budou společně nacházet během workshopů, z nichž první už se uskutečnil. Organizátoři předpokládají, že se studenti budou věnovat oblastem jako škola a dobrý život, škola a galerie, bezpečné zóny, péče a sebepéče, identita, půdní ekosystém a zahrada, inkluzivní pedagogika, toxické vztahy na různých úrovních, včetně šikany a sociálních sítí.

„Stále silněji vnímáme nutnost proměny způsobu uměleckého vzdělávání. Myslíme si, že větší a aktivnější roli při koncipování jeho podoby, průběhu a výsledku mají hrát sami studující. Právě oni by měli do rámce daného technologickými východisky a základními estetickými kritérii vnášet témata, která jsou pro ně zásadní. Pedagog se v tomto smyslu stává průvodcem a dobrým rádcem na jejich vzdělávací cestě. Pomáhá, ale nekáže. Od workshopů vedených zkušenými lektory-umělkyněmi a umělci v tak inspirativním prostředí jako je PLATO a zahrada vznikající v jeho okolí očekáváme především to, že žáci začnou vědomě využívat svého kreativního potenciálu k tomu, aby autonomním výtvarným jazykem artikulovali to, co je zajímá, inspiruje, ale třeba i trápí či irituje,“ komentuje smysl projektu ředitel Střední umělecké školy Ostrava Martin Mikolášek.

Jednotlivá témata budou otevírat pozvaní lektoři a lektorky, kterými jsou umělci, přednášející vysokých uměleckých škol nebo jejich nedávní absolventi, ale i například environmentalisté. Ve spolupráci s kurátory PLATO se tak naváže nejen velmi důležitý přímý kontakt středních a vysokých škol, ale také lze zaručit kvalitu a aktuálnost přístupů a témat. Obecnou metaforou pro celý edukativní program je zahrada a permakulturní způsob jejího rozvíjení a péče o ni. Díky tomu, že galerie PLATO zakládá 9000 m² velkou zahradu, která obklopuje budovu galerie a rozšiřuje tak její prostory a působnost v exteriéru a zároveň téměř přiléhá k budově jen několik desítek metrů vzdálené SUŠ Ostrava, program Škola zahradou využije kompetence galerie v této oblasti a pokusí se zapojit do výzkumu i studenty a studentky. Projekt rovněž navazuje na aktuální výstavní program galerie, konkrétně na výstavu Optimalizované bajky o dobrém životě a chystaný projekt Uprchlá, našel skrýš, stále uniká věnovaný zvířatům ve městě.

Mezinárodního projektu Shaping patterns, zaměřujícího se na propojování vzdělávání a kultury, se účastní PLATO jako jedna z šesti organizací a jediná česká. PLATO přizvala organizace sideviews z Berlína, která má za sebou projekty například pro Haus der Kulturen der Welt Berlin nebo Kunst-Werke Berlin. První setkání se uskuteční začátkem prosince a projekt potrvá dva roky. Účastníky čekají společná pracovní setkání, workshopy se školními třídami a dětmi obecně a laboratoře pro profesionály: učitele, umělce nebo kulturní pracovníky. PLATO se tak zapojí do mezinárodní sítě předních vzdělávacích institucí a prohloubí vzdělání edukačních pracovníků galerie v oblasti nových metod zprostředkování umění. Kromě vzájemné výměny zkušeností je podstatná i zpětná vazba a monitoring, které umožní galerii aktualizovat metodiku vzdělávání prostřednictvím umění, což je hlavní cílem projektu. Ten je založen na interdisciplinárním přístupu, spolupracovat se během něj bude například s učiteli všech předmětů souvisejících s udržitelným vzděláváním. Cílem je připravit si metodologii vzdělávání skrze umění v době postupující klimatické krize, která ohrožuje budoucnost nejmladší generace. Zahrada se tak stane stěžejním tématem, metaforou i prostředkem pro rozvíjení a ověřování nových přístupů k edukačním aktivitám galerie PLATO a jejích partnerů v projektu.

„Edukační programy jsou pro PLATO stejně důležité jako ty výstavní, a to už od začátku našeho fungování. Zajímá nás práce se školami, jejichž žáky a studenty lze prostřednictvím současného umění zapojit právě do promýšlení důležitých témat během každodenního vzdělávání. Přímá spoluúčast vzdělávacích institucí a mezinárodní rozměr našich edukačních aktivit měly dosud spíše charakter jednorázových projektů, nyní je tu příležitost na nich pracovat systematicky,“ dodává ředitel PLATO Marek Pokorný.

(ab)