VZNIKAJÍ NOVÁ PARKOVIŠTĚ, CENTRU SE ULEVÍ

Poblíž centra vzniknou stovky nových parkovacích míst. V samotném centru Ostravy získají rezidenti větší počet míst, na kterých budou moci zaparkovat s kartami typu A nebo R.

„Je v zájmu města, aby v centru žili lidé. Běžným životním stylem je v současné době vlastnictví nejméně jednoho auta a spíše dvou. Když chceme, aby v centru žily mladé aktivní rodiny s širším vozovým parkem, je nutné, abychom jim zajistili volná parkovací stání blízko jejich bytů, a to při zachování současných cen za parkovací karty,“ řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák.

V širším centru města dojde v 1. čtvrtletí příštího roku k dopravním změnám a omezením, které přispějí k vyšší ochraně osob bydlících a sídlících v tomto území.  V současnosti nezpoplatněné parkovací plochy budou zařazeny do režimu parkovací karty „A“ a „R“.

Místa pro abonenty a rezidenty rozšíří lokalita Fifejdy III – místní komunikace: Garážní, Hornopolní (úsek Varenská – Sládkova), Sládkova (včetně zaslepeného úseku ve směru Cihelní), U Stadiónu (zaslepený úsek), Varenská (úsek Hornopolní – Sládkova) a lokalitu Šalamoun (Foerstrova, Gajdošova, Havířská, Na Jízdárně, Dr. Malého,  Hornická, Hornických učňů, Chocholouškova, náměstí Jiřího Myrona, Na Široké, Nedbalova, Na Zapadlém (pouze část po parkoviště KÚ), Šalamounská, Petra Křičky, Sportovní, Uhelná, Zelená (úsek Vítkovická – Výstavní), Karolínská.

Jednat se bude o stovky míst. Nejbližší záchytné parkoviště je u dolu Hlubina a další se připravují u dolu Jeremenko  a v Hlučínské ulici u točny tramvají.

„Naším hlavním cílem je, aby si řidiči aut zvykli, že v centru města mohou parkovat za peníze nebo mohou nechat auto na záchytném parkovišti a dojet do centra MHD nebo do něj dojít pěšky,“ dodal Lukáš Semerák.

Cílenými kroky bude město Ostrava reagovat na postupný zánik současných míst k parkování, a to výstavbou nových parkovacích domů i zrychleným budováním parkovišť Park and Ride. Intenzivně jsou v současné době připravována dvě parkoviště Park and Ride na Hlubině pro přijíždějící od Frýdku-Místku a Havířova, a v lokalitě Černý potok pro auta přijíždějící z Hlučínska. Všechna jsou naplánována v blízkosti a snadné dostupnosti MHD s dojezdem do centra v řádech několika minut. Dovybavena budou WC nebo půjčovnou kol.

V příštím roce začne výstavba parkovacího domu se sedmi patry před Městskou nemocnicí Ostrava. Dokončován je investiční záměr pro parkovací dům na křížení ulic Porážková a Švabinského, třetí parkovací dům vznikne u Plynáren na křížení ulic Porážková s Mariánskohorskou.

K větší propagaci Park and Ride parkovišť v Ostravě od 8. října probíhá kampaň nazvaná Párkování, aneb Zaparkujte na budoucím P+R na Hlubině v Dolní oblasti Vítkovice a získejte párek v rohlíku ZDARMA. Akce se koná v pracovní dny od 7.30 do 12 hodin. Tato parkovací plocha je vhodná i pro celodenní parkování osobních aut. Po zaparkování vozidla lze snadno přestoupit na MHD a během pár minut dojet do centra.  „Věřím, že návštěvníků centra města toto parkování doslova zachutná,“ usmál se radní Lukáš Semerák.

Systém záchytných parkovišť Park and Ride je ve světě dobře známý a rozvinutý. V Česku tento systém parkování využívá zejména Praha. Ve městě jsou tato parkoviště rozmístěna po okrajích města. Většina z nich je situována u stanic metra a jsou určena pro celodenní parkování. V provozu jsou do jedné hodiny v noci, kdy se uzavírají. Cena za denní parkování je symbolických 20 Kč.

V Brně odstartovaly na začátku září převratné změny v parkování v historickém centru města zaměřené na preferenci rezidentního parkování. Cizí lidé a návštěvníci z jiných brněnských částí mají smůlu a v centru nezaparkují, pokud jim nějaký rezident neposkytne parkovacího oprávnění. Brno má nyní jedno Park and Ride parkoviště a dalších pět mezi připravovanými prioritními projekty.

Asi nejrozšířenější z evropských metropolí je tento systém ve Vídni, kde je parkování přímo v centru města určeno hlavně pro krátkodobé parkování, a je bez výjimky zpoplatněno. Tato parkoviště jsou rozmístěna po okrajích Vídně, mají napojení na metro, tramvaj nebo autobus. Cena celodenního parkování jsou zhruba 3 eura.

„Odstavná parkoviště fungují prakticky v každém větším evropském městě. Rozdílná je ale jejich kapacita, která často nestačí poptávce. Parkování zde bývá zpravidla zdarma nebo jen za symbolický poplatek a se snadnou dostupností městské veřejné dopravy. A stejnou cestou se vydává i Ostrava,“ konstatoval radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Smyslem Park and Ride je snížit zatížení centra města automobilovou dopravou spojenou zejména s dojížděním lidí do zaměstnání, podpora využívání veřejné dopravy a zvýšení komfortu a zatraktivnění parkování rezidentům a abonentům.

(ab) Zdroj:www.ostrava.cz