K nebývale vstřícnému kroku a v republice i naprosto ojedinělému vůči dlužníkům se rozhodl Dopravní podnik Ostravy. Vyhlásil amnestii pro ty, kteří si do Vánoc zakoupí minimálně půlroční jízdenku, která stojí 2199 korun. Černí pasažéři dluží na nezaplacených pokutách téměř 700 miliónů korun. Některým se tento krok může zdát vstřícný, jiné zase pobouřil.
„Rozplýváte se nad vstřícností Dopravního podniku Ostrava? Je ale nutno uvést, že městská
doprava v Ostravě je jedna z nejdražších v republice. Přitom kvalita cestování tomu vůbec
neodpovídá. Tramvaje jezdí i v nejchladnějších měsících roku nevytopené, a když se k tomu přidají nová, tvrdá, nepohodlná a na sezení velice chladná sedadla, je ježdění v těchto dopravních prostředcích doslova za trest a o zdraví. Letos DPO zrušil prodej měsíčních jízdenek podle zón, čímž řadě lidí používajících předtím jen dvě zóny pro cestu do zaměstnání zdražil jízdné natolik, že se jim už cestování městskou hromadnou dopravou
nevyplatí. A to, i když dojíždějí sami, natožpak, když se jich na cestu do zaměstnání domluví víc. Lze tedy bez nadsázky tvrdit, že se Dopravní podnik Ostrava podílí významnou
měrou na zhoršování kvality ovzduší ve městě, neboť stále více lidí dojíždí do zaměstnání autem právě v důsledku předraženého jízdného.
Od 1. ledna zvýší Dopravní podnik Ostrava pokuty zaplacené přímo na místě nebo do sedmi dnů. V současné době je pokuta 700 korun, příštím rokem černí pasažéři zaplatí rovnou tisícovku.
Jsem přesvědčen o tom, že by v tomto podniku měl být proveden důkladný a podrobný audit, zejména v části správních nákladů a mezd top managementu a úředníků, zda nejsou neúměrně vysoké. Dále by mělo město Dopravnímu podniku Ostrava korigovat jeho megalomanské investice, zejména týkajících se budování nových tramvajových linek v Porubě či počtu nakupovaných supermoderních tramvají.
Možná by se potom DPO nemusel vozit po cestujících formou každoročního zvyšování jízdného. Jestliže se nyní lidé z Jižního města dostanou meziměstským autobusem levněji do jiného města, tj. do Místku, než do Poruby městským spojem Dopravního podniku Ostrava, tak je zřejmě něco v hospodaření tohoto podniku špatně.“
ing. Pavel Potomský,ekonom z Ostravy